Hermeneutiken
handlar om vetskapen om att vi tolkar alla våra intryck – såväl
i vardagen som inom vetenskapen. Den tidig hermeneutik handlade
framförallt om hur man tolkade texter,och framförallt utvecklades
av den tidiga västerländska hermeneutiken kring Bibeln och huruvida
Bibeln skulle tolkas bokstavligt, om denna bokstavliga tolkning var
korrekt, och huruvida Bibeln kunde tolkas utifrån olika perspektiv
(Gadamer 2006:33-34).
Hermeneutiken
hävdar att vår förståelse och vår tolkning av våra upplevelse
dels är historiskt bunden då vi har olika historiska förståelseram
(Gadamer 2006:33) (bland annat kan ett ords betydelse förändras
över tid), dels att vi som individen har olika sätt att tolka våra
intryck på (Chalmers 2013:5-6; Schueltz 1953:2-3). Generella
koncept som försöker beskriva världen blir ”tomma ord” som på
sin höjd beskriver en samling av liknande subjektiva mönster –
likt Max Webers koncept ”ideltyp”, något som försöker beskriva
verkligheten, men som i sin form mer påminner om ett utopiskt ideal
(Gadamer 2006:38). Samtidigt kan man inom både vetenskap och konst
se hur tidsandan påverkar vad man väljer att studera/skapa och hur
man tolkar resultaten/konsten (Gadamer 2006:41-42).
Kritik
mot hermeneutiken är bland annat att den inte har eller tillåter
ett kritiskt ändamål (Gadamer 2006:49-50) och svårigheter att
avgöra vad som är en korrekt tolkning.
Jag
tycker själv att hermeneutiken sätter fingret på problem med
vetenskap som försöker hävda att det finns objektiv fakta.
Givetvis finns det fakta om är objektiv när man studerar världen.
Exempel på sådan objektiv fakta är att människan behöver föda
för att överleva, och att det hos idividen i de flesta fall finns
en strävan efter att tillgodose dessa behov. Skillnaden ligger dock
i hur vi väljer att bemöta dessa utmaningar, hur vi bemöter dem
och hur vi rättfärdigar våra val av handlingar. Inom vissa ramar
kan alltså mycket kunskap tänkas vara objektiv, men handlingarna
kring det objektiva öppnar upp för tolkning. Vi vet att människan
måste äta för att överleva, å andra sidan, när vi seren
människa äta, vet vi inte om den äter för att den är hungrig
(överlevnadsbehov), eller för att den enbart äter för att det är
gott (njutning). Ytterligare en svårighet är hur långt man kan dra
hermeneutikens ”logik” – om inget någonsin kan innehålla en
kärna av sanning eller objektivitet, blir det svårt att korrigera
”problem”, då det som upplevs som problem av en part, kan
upplevas som något gott av en annan part.
Ett
annat problem som hermeneutiken stöter på är även idén om att
för att förstå något måste du har vissa
referensramar/förståelseramar, samtidigt påverkar dessa
referensramar vår förståelse (Chalmers 2013; Gadamer 2006:45, 48,
50)
Hermeneutikens
ifrågasättande av det objektiva tolkandet ger oss dock möjligheten
att, likt retoriken (Gadamer 2006:51), återge kunskap på ett sätt
som mottagaren förstår utifrån dennes förståelseramar. Den
tillför vetenskapen en förståelse om hur man kan förklara
vetenskapen på ett för mottagaren betydelsefullt sätt.
Paul
Ricouer
Några
huvuddrag i Paul Ricouer hermeneutik är metoden för att hitta ett
system förståelse mellan ett fenomen och subjektet (Gadamer
2006:52). Detta innebär att man dels måste förstå målet med en
text, men även förstå de symboler som används.
Referenser
Chalmers, Alan F. (2013). What is this thing called science?. 4th ed. Maidenhead: Open University Press/McGraw-Hill EducationGadamer, Hans-Georg. (2006). Classical and philosophical hermeneutics. Theory, culture & society, 23 (1), 29-56.
Gergen, Kenneth J. (1985). The social constructionist movement in modern psychology. American psychologist, 40 (3), 266-275.
Schuetz, Alfred. (1953). Common-Sense and Scientific Interpretation of Human Action. Philosophy and Phenomenological Research, 14, (1), 1-38.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar