Om Guds
existens var nödvändig för livets mening så skulle det implicera
att om Gud inte fanns så skulle våra individuella liv vara
meningslösa. Är detta rimligt?
Utgår vi från att Gud
finns, och att många som tror på Gud anser att skapades för ett
gudomligt ändamål (och enbart därför). Om alltså livets mening
går ut på att leva i enlighet med Guds ord för att uppnå ett
slutgiltigt mål som Gud satt upp för oss, då blir livet
meningslöst om vi tar bor Gud och Guds plan från denna ekvation om
livets mening.
Ur en troendes
perspektiv är det alltså teoretiskt fullt rimligt att livet blir
meningslöst om vi tar bort det enda som skapar en slutgiltig och
meningsfull slutdestination. Jag tror dock att det är väldigt få
som skulle komma till slutsatsen att livet är fullständigt
meningslöst bara för att man börjat tvivla på Guds existens. Jag
antar att de dels skulle fortsätta att söka efter Gud trots de
motsägelser de tidigare mött, dels skulle man finna meningsfulla
anledningar till att ta det moraliska ansvar man tidigare ansett sig
ha inför sin omgivning. Dock bör an beakta att moraliskt ansvar
inte är avhängigt om huruvida Gud existerar eller ej (Thagard
2012:14).
För en del skulle jag
därför kunna tänka mig att inställningen att ”religion
gives final and over-all /.../ explanations of the universe as a
whole” (Baier 1957:84), till skillnad från vetenskapen som
ger svar på universums ”mindre” frågor (Baier 1957:84).
Kurt Baier (1957:101)
menar dock på att även om livet inte har en slutgiltig mening, så
behöver det inte betyda att det levda livet behöver anses vara
meningslöst.
Det som försvinner, om
vi nu utgår från att Guds existens är en förutsättning för att
etablera en mening med livet, är den objektiva meningen,
möjligheten till den subjektiva meningen kvarstår dock
(Klemke 2008:190).
Om Guds
existens var tillräcklig för livets mening så skulle det implicera
att Guds existens, i sig, skulle räcka för att våra individuella
liv hade mening (även om de t. ex. enbart bestod av lidande och
desperation). Är detta rimligt?
Om vi även här utgår
från ett perspektiv av att vara troende, så är det teoretiskt
möjligt att även ett liv fyllt av lidande och desperation kan vara
meningsfullt. Det meningsfulla uppstår i det slutgiltiga målet, den
slutgiltiga meningen (Quinn 1997:39). Meningen med livet finner man
alltså i Guds existens (Klemke 2008:3).
Utan ett slutgiltigt
mål kan man likt Leo Tolstoy (1905) fastna i ett resonemang där
inget är meningsfullt. Tron på Guds plan, en slutgiltiga mening,
kan därför vara ett sätt för en del att finna en mening och ett
slut på alla frågor kring livets mening, med ändlöst antal svar
som pekar på att allt i slutändan ändå är meningslöst. Guds
existens ger den troende ett lättbegripligt mål och gör slut på
ett planlöst liv (Swenson 1949:18).
Detta är givetvis
något som det råder delade meningar om, och som Philip L. Quinn
(1997:35-36) föreslår, kan man även se det som att människans liv
är en heltäckande mening när man både har anammat en religiös
mening (objektiv mening) och en individuell mening i vardagen
(subjektiv mening).
Tron på Gud kan sägas
säkerställa meningen med livet.
Referenslista
Baier, Kurt. (1957) The
Meaning of Life. I: E. D. Klemke (red.) (2008), The Meaning of
Life: A Reader (s. 82-113). New York: Oxford University Press.
Klemke, E. D. &
Cahn, Steven M (red.) (2008). The meaning of life: a reader.
3rd ed. New York: Oxford University Press
Swenson, David F.
(1949) The Dignity of Human Life. I: E. D. Klemke (red.)
(2008), The Meaning of Life: A Reader (s. 17-26). New York: Oxford
University Press.
Thagard, Paul.
(2012[2010]). The brain and the meaning of life. Princeton,
N.J.: Princeton University Press
Tolstoy, Leo. (1905) My
Confession. I: E. D. Klemke (red.) (2008), The Meaning of Life: A
Reader (s. 7-16). New York: Oxford University Press.
Quinn, Philip L. (1997)
The Meaning of Life According to Christianity. I: E. D. Klemke
(red.) (2008), The Meaning of Life: A Reader (s. 35-41). New York:
Oxford University Press.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar