Inledning
Något som de klassiska
sociologerna hade gemensamt var att de mötte något som kan ses som
en ny samhällsordning. Det traditionella samhället där en adel,
nedärvd överklass och religion styrde samhället hade börjat
förändras och fram trädde en rik urban borgerlighet (Turner
1999:90). En ny ekonomi hade börjat ta form. En ekonomi som inte
längre var kopplad till den traditionella makteliten, utan en
ekonomi där ett maktskifte ägde rum när en välbärgad medelklass
blev allt rikare. Det var ett samhälle som formades av
industrialiseringens framfart och ett Europa som allt mer tog formen
av ett kapitalistiskt samhälle där pengarna blev vägen till makt.
Traditionella ideal, hopp och drömmar fick stå tillbaka för den
nya kapitalistiska ordningen. (Turner 1999:52)
Tre klassiska sociologer
som brukar nämnas i detta sammanhang är Karl Marx, Emile Durkheim
och Max Weber. Det här arbetet kommer att diskutera dessa tre
sociologer utifrån Bengt Gessers frågeställningar i boken Den
sociologiska visionen (C Wright Mills 1997:xii):
"1. Vilken struktur har varje enskilt samhälle i sin helhet?2. Var står detta samhälle i människans historia? Hur förändras det?3. Vilka typer av människor dominerar i detta samhälle?"
Något
som de tre sociologerna intresserar sig för är den nya
samhällsformen där den kapitalistiska ekonomin är central (Turner
1999:49). Det är ett sekulariserat samhälle där religion inte
längre är en stark meningsskapare eller upprätthållare av moral
(Turner 1999:61) och där den borgerliga kapitalismen får allt mer
inflytande och makt i samhället (Turner 1999:52). Samhället står
inför en förändring som förbryllar såväl de styrande, som
medborgare och forskare. Ingen vet hur samhället kommer att formas
av den nya samhällsordningen, och man börjar jämföra de nya värdena,
och levnadssätten, i det "nya" samhället med det som betraktas som
traditionella och normala värden och levnadssätt. De gamla målen,
och meningarna med livet, började upplösas (Turner 1999:65).
Osäkerheten i varandet som detta kan tänkas ha medfört skapade antagligen en
nyfikenhet, och i vissa fall en kritisk hållning, till den nya
samhällsordningen.
En gemensam frågeställning blir också "vad det är som skapar mening för individen i samhället", "hur samhällsstrukturer skapar denna mening" och "hur mening förändras, ställs på sin ända och kanske till och med upplöses i de nya samhällsformerna" – frågor som givetvis även varit aktuell för tidigare tänkare, men som aktualiserats p g a den för tiden pågående samhällsförändringen. Turner (1999:81) påpekar att:
En gemensam frågeställning blir också "vad det är som skapar mening för individen i samhället", "hur samhällsstrukturer skapar denna mening" och "hur mening förändras, ställs på sin ända och kanske till och med upplöses i de nya samhällsformerna" – frågor som givetvis även varit aktuell för tidigare tänkare, men som aktualiserats p g a den för tiden pågående samhällsförändringen. Turner (1999:81) påpekar att:
”There is by densy a tendency to see both Marx and Weber as critical analysts of capitalism as a version of the more general phenomenon of modernity, since both were impressed by the dynamic capacity of capitalism to liquidate all historical and traditional certainties.”
Marx,
Weber och Durkheim angrep dock frågan kring den nya
samhällsordningen på olika sätt och såg olika former av
konflikter eller konsensus som samhällets grundstruktur som på
något sätt behövde kontrolleras för att skapa ett fungerande
samhälle. De olika samhällsstrukturerna diskuteras i nästa
kapitel.
Karl Marx
Karl
Marx samhällssyn karaktäriseras av att olika grupper i samhället
alltid befinner sig i konflikt
och ekonomisk
determinism
(Turner 1999:4). Han pekar på att det är ägandet av materiella
ting och tillgångar som styr vem som har maktkontroll i samhället.
Den ojämna fördelningen av tillgångar skapar konflikter (Calhoun
2012:140). Social förändring är alltså något som beror på
intressekrockar och det är tillgången till kapital/material som
styr (Calhoun 2012:138).
Karl
Marx påpekade att det alltid funnits olika klasser i samhället och
att klasskamp har alltid varit en del av
samhället. I det kapitalistiska samhället förstärktes denna
klasskamp och istället för flera klasser i samhället polariserades
samhället, och enbart två klasser skulle finnas. De två klasserna
var proletariatet – arbetarna som inte äger något, och
borgarna – de som äger produktionsmedlen (Marx 1844:146;
Marx 1848:156-157). Detta skulle resultera i att den borgerliga
klassen som ägde produktionsmedlen skulle förtrycka och utnyttja
proletariatet (arbetarklassen). Enligt Karl Marx och Friederich
Engels har det alltid funnits någon klass som förtrycker andra
klasser, det var en vanlig samhällsordning (Marx & Engels
1848:164).
Värden
Problemet med att den
borgerliga klassen som förtryckare är, enligt Marx och Engels, att
de inte skapar något värde eller mening för arbetarklassen.
Arbetarklassen berövas enbart på sitt värde. Marx trodde inte på
att borgerligheten skulle sprida de politiska och sociala
rättigheterna som de tillförskansade sig, när makten förflyttades
från bl a aristokratin, till resten av samhället, utan rättigheter
och makt skulle centreras till borgerligheten själv (Calhoun
2012:136). Därav var borgarklassen inte lämpad att vara den
styrande klassen (Marx & Engels 1848:164). Det är också första
gången i historien som en minoritet styr över en majoritet enligt
Marx (Marx & Engels 1848:164).
Ett stort problem med
den nya kapitalistiska samhällsordningen är att den enligt Marx
enbart skapar girighet och tävling. Marx påpekar att:
”The only wheels which political economy sets in motion are greed and the war amongst the greedy – competition.” (Marx 1844:147)
I ovan nämnda citat
tolkar jag det som att han talar om borgerskapets jakt på mer
pengar. För samtidigt som han nämner denna tävlingen om kapital,
nämner han i ett annat skede den tävling som inträffar mellan
arbetarna. En tävling som uppstår när allt mer arbete
automatiseras och arbetarna blir onödiga. Detta leder till att
arbetarna tävlar om att få jobben genom att erbjuda sig att arbeta
för mindre lön samtidigt som de erbjuder sig att arbeta ännu
hårdare (Marx
184:188).
Det
skapas också en gränslös värld under den ständiga jakten efter
ytterligare marknader att sälja sin produkter på. Gränser suddas
ut och gamla lokala sociala värden och gemenskaper raseras (Marx
& Engels
1848:164)
i det kapitalistiska systemet (Marx
& Engels
1848:159).
Detta leder, enligt Marx, även till en spridning världen över av
det borgerliga idealet och det kapitalistiska samhället.
Produktion
Den som styr och äger
produktionsmedlen är den som har makten. I Marx samhällssyn äger
arbetarna inga produktionsmedel, utan får sälja sig själv till den
kapitalistiska borgarklassen.
Marx pekar flera gånger
på hur viktigt fritt kreativt arbete är för människan (Calhoun
2012:138) och hur viktigt det är för
människan att få ta del av det som produceras. Jag tolkar det som
att han menar att mening skapas för människan när man får lov att
vara kreativ. Detta är något som saknas i den nya samhällsformen.
Alltmer av produktionssätten specialiseras och arbetena blir så
enkla och enformiga att vem som helst kan utföra dem. Detta leder
till att arbetaren känner sig alltmer obetydlig. Arbetarklassen
alieneras från sin natur, man blir allt mer ett boskap än en
människa.
”...the working classes were being both materially dispossessed and enstranged from their own human nature as people.” (Calhoun 2012:138)
Det kvittar också hur
mycket arbetaren producerar, han aldrig att bli rikare eller få mer
mening, de enda som tjänar på detta är de som äger
produktionsmedlen – som blir både rikare och maktfullare (Marx
1844:147).
Revolution
För Marx var den enda
lösningen, och även den oundvikliga lösningen, en revolution –
proletariatets revolution (Calhoun
2012:138; Marx
& Engels
1848:164).
Genom revolution skulle arbetarna ta över ägandet av
produktionsmedel och den förtryckande borgarklassen skulle
försvinna. Detta skulle leda till att det samhälle, som enligt
Marx, karaktäriserades av främlingskap och tävling, skulle
ersättas av ett samhälle som karaktäriserades av solidaritet och
samarbete. (Calhoun
2012:139).
Emile Durkheim
Emile Durkheims
samhällssyn karaktäriseras, till skillnad från Karl Marx, av
sociala strukturer som upprätthålls av ett konsensus. I den nya
samhällsordningen såg dock Durkheim att de strukturer, de sociala
band, som samhället upprätthöll började upplösas. Detta ledde
till osäkerhet och en känsla av meningslöshet hos människan.
Bland annat visade Durkheim att i de samhällen där dessa sociala
band var som svagast ökade antalet självmord. Calhoun
(2012:198) sammanfattar det med att säga
att:
”In modern society, the most important cause was a disconnection of people from social bonds – resulting either from isolation or from disorienting changes in society at large.”
I det nya samhället har
religionen tappat sitt grepp om människan och skapade inte längre
mening och mål för individen. Samtidig hade även staten försvagats
och blivit en slav under det kapitalistiska samhället. Ett samhälle
styrt av ekonomin utan moraliska värden genomsyrade världen
(Durkheim
1897:261). Denna frånvaron samhällsstrukturer som skapade mening
och mål med livet skapade det som Durkheim kallade anomi (Turner
1999:93) – ett tillstånd av kaos och meningslöshet.
Även det alltmer
individualiserade samhället såg Durkheim som ett problem. När
människan förväntas skapa sig själv, sin identitet, förlorar man
banden med samhället och de sociala strukturerna (Durkheim
1893:232).
Att samhället skapade
mening för människan var centralt för Durkheim. Människan agerar,
tänker och känner på ett sätt som samhället styr. Detta är
alltså inget som kommer från individen, utan från externa faktorer
(Durkheim
1895:204) och individen kopplas loss från dessa samhällsstrukturer
leder detta till osäkerhet hos individen. Att skapa moraliska
förhållningssätt och reglerade sociala åtagande var viktigt för
att upprätthålla och reglera det sociala livet (Turner
1999:88, 92). Att inte ha några gränser för mål och
mening skapar osäkerhet och anomi (Durkheim
1897:261).
Durkheim var dock inte
lika apokalyptisk som Karl Marx utan talade om att det tar tid för
den nya samhällsformer att skapa och lära människorna nya
förhållningssätt och skapa nya moraliska förhållningssätt
(Durkheim
1897:259). Det fanns för tillfället inga nya moraliska värden i
den kapitalistiska samhällsordningen som ersatt de gamla strukturens
(Turner 1999:95, 102), men jag tolkar det som att Durkheim ansåg att
det med tiden fanns hopp om att nya värden och normer skulle skapa
mening på nytt.
Ojämlikheter
Likt Marx pratade även
Durkheim om ojämlikheter i ägande förhållande. Durkheim motsatte
sig bland annat arv (Durkheim
1897:258; Turner 1999:98) då detta resulterade att olika personer
hade olika förutsättningar. Ett sätt att motarbeta detta hade
varit att avskaffa arvsrätten. Samtidigt påpekade dock Durkheim att
det inte enbart var pengar som gick i arv, utan även medfödda
fördelar (t ex kunskap, intelligens skicklighet etc), detta var
något som han dock inte skulle kunna avskaffas utan en moralisk
disciplin var viktig för att de mindre lyckligt lottade skulle lära
sig att acceptera dessa olika förutsättningar (Durkheim
1897:259).
Max Weber
Till skillnad mot Karl
Marx pekade Max Weber på att det kapitalistiska samhället inte
enbart skulle resultera i två klasser där den en hade makten. Weber
talade istället om sociala stratifikationer där makt kunde utövas
på flera sätt. För att ha makt och möjlighet att påverka
samhället var inte enbart kapital eller produktionsmedel en
förutsättning (ekonomiska klasser), även det som han kallade
statusgrupper och partier hade möjlighet att påverka. Statusgrupper
kunde bland annat vara kunniga akademiker eller på annat sätt
respekterade personer som hade möjlighet att påverka samhället
oavsett om de var rika eller inte. Likaså kunde partier,
sammanslutningar av personer med gemensamma intressefrågor utöva
inflytande på samhället (Turner 1999:10; Weber
1914:311).
Ytterligare en viktig
aspekt i Webers sociologiska teori är att han pekar på att den
finns en historisk determinism, han påpekade med andra ord
att människans handlingar styrs av sociala strukturer som skapats
och kan spåras i samhällets i historia, samt att aktören/individen
inte tänker på att de styrs av dessa historiskt skapade strukturer
(Turner 1999:7). Detta är något jag tolkar som inlärd social
tradition. Till skillnad mot Marx teori gällande ekonomiska
determinism (att ägandeförhållande styrde samhället) så ansåg
Weber att historisk determinism (historiska förklaringar) var en
viktig förklaringsmodell.
Mening och rationalisering
Även för Weber var
mening något som var centralt för hans analys av den nya
samhällsordningen. I den nya samhällsordningen såg Weber en
alltmer rationaliserad, byråkratiserad och intellektualiserad
värld. Här kan det nog sägas och tilläggas att sociologin själv
var en del av detta intellektualiserande av världen.
Weber påpekar att till
skillnad från småskaliga demokratiska samhällen, krävs
ytterligare byråkratisering i en värld som går mot alltmer
storskaliga demokratiska samhällen. Byråkratiseringen blir ett
måste för att hantera det administrativa och styra större
samhällen. Ett extrastort behov av byråkratisering såg Weber i den
socialistiska staten och i planekonomin (Turner 1999:79). Till
skillnad från Marx såg han negativa aspekter i ett sådant
samhälle, han såg en administrativ diktatur istället för en
diktatur/stat som styrdes av proletariatet/arbetarklassen.
Rationaliseringen, det
sekulariserade samhället och frånvaron av tradition hade, enligt
Weber, berövat människan på de värden som religion och tradition
en gång erbjöd oss, och han såg ett problemet i att några nya
värden inte fanns i den nya samhällsordningen (Turner 1999:14, 62).
Turner sammanfattar
Webers kritiska hållning till byråkratiseringen,
intellektualiseringen, katalogiseringen och rationaliseringen med:
”This striving for world mastery did not lead however to a satisfaction with the meaningfulness of everyday life, but rather resulted in a continuing disenchantment with reality which drove out moral significance from everyday life.” (Turner 1999:9)
Produktion
Weber pratade också om
produktion och arbetare. Han pekade på att rationalisering innebar
en separation mellan arbetaren och produktionsmedel (Turner 1999:81).
Weber ställde sig dock tveksam
till Marx föreslagna lösning och den ytterligare rationalisering
och byråkratisering som socialism skulle innebära (Turner 1999:49,
62).
Verstehen & Idealtyper
En
viktig del i Webers teoretiska ansats var att förstå individen
utifrån det samhälle individen levde i. Varje samhälle skapade
sina egna sanningar och levnadssätt (sociala strukturer). För att
kunna förstå och förklara människor handlingar var man tvungen
att förstå och förklara dessa handlingar utifrån det samhälle
och de sociala strukturerar som människan levde under. Weber kallade
det Versthen
(vilket betyder förståelse på tyska),
man var med andra ord tvungen att förståelse ett samhälles sociala
strukturer för att förstå varför människor handlade och agerade
på ett visst sätt. Sanningen var enligt Weber subjektiv och kunde
skilja sig från samhälle till samhälle och sociologin var
framförallt en tolkande vetenskap, en vetenskaps som uttolkade
mening ur handling och inte presenterade exakta sanningar (Turner
1999:72).
För
att ändå kunna skapa analytiska instrument till den sociologiska
vetenskapen skapade Weber det han kallade ideltyper.
Att skapa en idealtyp var ett sätt att försöka komma förbi
subjektivitet i forskning kring sociala fenomen (Turner 1999:10;
Calhoun2012:270)
och beskrivs av Calhoun
(2012:270) som ett konceptidé som fångar in de viktigaste och
karaktäristiska dragen av ett socialt fenomen. Dessa koncept,
idealtyper, är enligt Weber så nära den sociala vetenskapen kan
komma objektivitet (Calhoun 2012:270). Det blir ett sätt att förstå
det rationella i det som är tids- och platsbundna subjektiva
handlingar.
Individen
I
Webers sociologiska ansatts fick även individen en mer framträdande
roll än hos Marx och Durkheim. Han påpekade att personlighet var
något som utvecklades under hela levnadstiden och var en produkt av
utbildning och kultur samt en frukt av den kamp som uppstod mellan
traditionell kultur och den process som förändrade samhället. I
detta fall var det den alltmer omfattande byråkratiseringen och
sekulariseringen som stod för det nya moderna samhället, och Weber
intresserade sig för de nya personlighetstyper som utvecklades när
det traditionella samhället mötte det nya (Turner 1999:19-23).
Diskussion
Något
jag tycker sammanfattar samtliga dessa tre sociologer är deras
kritiska inställning till en ny samhällsordning. Jag uppfattar det
som om samtliga har en stark förankring i det som de ser som det
traditionella samhället och det som de upplever som naturliga
värden. De
visar en rädsla för den nya tiden –
något som jag inte tycker
är en helt ovanlig inställning – gissningsvis har man både i
tidigare skeden i historien påpekat hur mycket bättre det var förr
och även idag finns det många som pekar på problem när nya
värden, ny teknik och nya produktionssätt ersätter de ”gamla”
sätten. Det blir ett sneglande och flirtande med dåtiden och med
blick fylld med fasa inför den
oförutsägbara framtiden.
Något
att ta med sig är frågan gällande om
det finns det något traditionellt naturlig samhällssystem?
I
vissa fall kan jag känna igen det som Marx talar om att mindre
företagare hamnar i arbetarklassen då de inte kan utmana de stora
företagen med stort kapital. Det påminner om livet som
småföretagare idag. Du kan inte slåss med med jättarna, de stora
företagen kan ta över marknader med hjälp av sina stora
kapitaltillgångar. Dock föds det hela tiden nya möjligheter som
de sm företagen och entreprenörerna hakar på. Dels för att de kan
tjäna pengar på det och inte har lika stora behov eller intresse av
att deras produkt ska generera stora pengar. 100 000 kr för en
småföretagare är mycket, men för ett stort bolag är det en
ganska ointressant marknad. Med nya produktionssätt föds alltså
även nya möjligheter.
Den
största behållningen inom det sociologiska, och
akademiska/vetenskapliga fältet är dock Marx, Durkheims och Webers
tillskott till det sociologiska fältets vetenskapsteori och de
metoder som utvecklats av och utifrån deras forskning.
Referenslista
Calhoun,
Craig J. (red.) (2012). Classical sociological theory. 3rd
ed. Chichester: Wiley-Blackwell
Durkheim,
Emile (1893). "The Division of Labour in Society" i
Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Classical sociological theory. 3rd
ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s. 220-242
Durkheim,
Emile (1895). "The Rules of Sociological Method" i
Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Classical sociological theory. 3rd
ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s. 201-219
Durkheim,
Emile (1897). "Suicide" i Calhoun, Craig J. (red.)
(2012). Classical sociological theory. 3rd ed. Chichester:
Wiley-Blackwell. s. 255-264
Durkheim,
Emile (1912). "The Elementary Forms of the Religious Life"
i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Classical sociological theory.
3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s. 243-254
Marx,
Karl (1844). "Economic and Philosophic Manuscripts of 1844"
i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Classical sociological theory.
3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s. 146-155
Marx,
Karl (1845). "The German Ideology" i Calhoun, Craig
J. (red.) (2012). Classical sociological theory. 3rd ed. Chichester:
Wiley-Blackwell. s. 142-145
Marx,
Karl (1847). "Wage-Labour and Capital" i Calhoun,
Craig J. (red.) (2012). Classical sociological theory. 3rd ed.
Chichester: Wiley-Blackwell. s. 182-189
Marx,
Karl & Engels, Friedrich (1848). "Manifest of theCommunist Party" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012).
Classical sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell.
s. 156-171
Marx,
Karl (1852). "The Eighteenth Brumaire of Louis Bonaparte"
i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Classical sociological theory.
3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s. 172-181
Marx,
Karl (1867). "Classes" i Calhoun, Craig J. (red.)
(2012). Classical sociological theory. 3rd ed. Chichester:
Wiley-Blackwell. s. 190-191
Mills,
C. Wright (1997). Den sociologiska visionen. 2., bearb.
uppl. Lund: Arkiv
Turner,
Bryan S. (1999). Classical sociology. London: SAGE
Weber,
Max (1904). "'Objectivity' in Social Science" i
Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Classical sociological theory. 3rd
ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s. 273-279
Weber,
Max (1914). ”Basic Sociological Terms” i Calhoun, Craig J.
(red.) (2012). Classical sociological theory. 3rd ed. Chichester:
Wiley-Blackwell. s. 280-290
Weber,
Max (1914). ”The Distribution of Power within the PolitcalCommunity: Class, Status, Party” i Calhoun, Craig J. (red.)
(2012). Classical sociological theory. 3rd ed. Chichester:
Wiley-Blackwell. s. 310-319
Weber,
Max (1914). ”The Types of Legitimate Domination” i
Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Classical sociological theory. 3rd
ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s. 320-327
Weber,
Max (1922). ”Bureaucracy” i Calhoun, Craig J. (red.)
(2012). Classical sociological theory. 3rd ed. Chichester:
Wiley-Blackwell. s. 328-338
Weber,
Max (1930). ”The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism”
i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Classical sociological theory.
3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s. 291-309
Jag vill bara tacka dig för att du delar med dig av ditt arbete. Jag har haft stor nytta av dina texter i min undervisning.
SvaraRaderaHärligt att höra. Ja, jag vet inget tråkigare än att sitta och skriva arbeten som sedan aldrig mer används. Så att dela med mig till andra har blivit mitt sätt att få ut mer av arbetena.
RaderaFortsatt lycka till med undervisningen!
/ Ulf
Läser och funderar om man tänker politiskt mellan dessa hur skiljer sig det och om man jämför politiken i dag ?
SvaraRadera