Inledning
En
ständigt aktuell diskussion i nyheterna är sysselsättning och
arbetstillfällen. Det diskuteras hur vi ska göra för att skapa nya
arbetstillfällen, men det talas även om att få in personer på
arbetsmarknaden genom både praktik och studier. Ju större
konkurrensen om arbetsplatserna är desto större krav ställs på
den arbetssökande när det gäller både erfarenhet och utbildning.
Går vi några steg tillbaka i tiden var det inte alltför svår att
få jobb om man valde att hoppa av högstadiet. Idag har kraven ökat
och nu ska du minst ha gått ut gymnasiet och gärna även ha en
högre utbildning i ditt CV. De utbildningar som ofta betonas och
dit många söker är de akademiska utbildningarna på
högskolor och universitet. Det ses många gånger som en naturlig
fortsättning på studierna då de akademiska studierna har en starkt
ställning i vårt samhälle, även om vi idag kan se nysatsningar på
praktik och lärlingsplatser.
I
dennaartikel har jag valt att utifrån sociologen Pierre Bourdieus
fältbegrepp titta på det akademiska fältets särställning inom
utbildningssystemet.
Frågeställning
- Vad kan Pierre Bourdieus fältteori säga om det akademiska fältets ställning i Sverige?
Pierre Bourdieus begrepp
Fält
Bourdieus
fältbegrepp kan beskrivas som socialt/samhälleligt intresseområde
som skapar och upprätthåller egna värden, samt skapar
arbetstillfällen som är kopplade till områdets behov och intressen
(Calhoun 2012:330).
Den akademiska världen kan beskrivas som ett sådant område, som
det akademiska fältet.
Det
akademiska fältet är knutet till universitet och högskolor.
Värdena kretsar bland annat kring vetenskaplighet och kritiskt
tänkande. Några av de positioner som det akademiska fältet
producerar är doktorandplatser, docentplatser och professorsplatser.
De individer som är aktiva inom det akademiska fältet bär på,
och utvecklar kunskaper och egenskaper som är kopplade till det
specifika fältet. Dessa egenskaper och kunskaper blir en del av
individens personlighet och kallas habitus.
Habitus
Habitus,
alltså de egenskaper och kunskaper, en individ har formas av det
fält man är aktiv inom. Är du aktiv inom det akademiska fältet
lär du dig egenskaper och beteenden som är av användning inom det
akademiska fältet. Habituset är anpassat till praktisk funktion
inom
fältet, det skapar även möjligheter får individen att utvecklas
inom
fältet (Bourdieu
1994b:345; Calhoun 2012:239). Ett habitus som är anpassat till det
akademiska fältet kan alltså ha problem att fungera inom ett annat
fält (Bourdieu 1994a:344),
t ex inom det praktiska fältet och för att klara sig i ett annat
fält måste nya egenskaper utvecklas – habituset utvecklas.
Det akademiska fältets särställning
Idag
är det allt fler som fortsätter att studera på högskola och
universitet – alltså inom det akademiska fältet. Det akademiska
fältet är ett mycket autonomt fält. Autonomi
för ett fält innebär, kort sagt, att fältet
har en stark ställning och
har stora möjligheter att utverka inflytande, påverka andra fält
inom samhället. Ett exempel är när man vill ha ett expertutlåtande
inom ett viss ämne vänder man sig många gånger till det
akademiska fältet , man frågar professorer och forskare som är
aktiva inom det akademiska fältet –det akademiska fältet
har ett positivt laddat
rykte. Detta medför även
att många lockas till söka till utbildningar på inom det
akademiska fältet.
Lärlingsutbildningar och praktikplatser utmanar det akademiska fältet
Idag
utmanas
det akademiska fältet av den växande styrkan hos det som skulle
kunna kallas lärlingsfältet
och praktikfältet.
Fält som på senare tid
har utvecklats och
återetablerats. Lärlingsutbildningar och praktikplatser har fått
en
mer positiv ställning i samhället då det akademiska fältet inte
lyckats lösa alla de problem som individen
möter när de ska ut på arbetsmarknaden. Framförallt är det
problemet med arbetslivserfarenhet som det akademiska fältet inte
lyckats erbjuda de individer som efter att ha studerat inom det
akademiska fältet söker sig ut till ett mer praktiskt fält. De som
är utbildade inom det akademiska fältet har med andra ord inte
utvecklat ett habitus
som är anpassat till
ett mer praktiskt orienterat fält.
Detta
hot utifrån, som kan försvaga det akademiska fältets särställning
inom det svenska utbildningsväsendet har gjort att allt fler
utbildningar även inom det akademiska fältet tar in praktiska
moment i utbildningen. Detta är något Bourdieu påpekar alltid
pågår, det finns en kamp
om var gränserna för fältet går (Bourdieu 1993:365) , och av
egenintressen att bevara sin starka ställning som
utbildningsalternativ införlivar det akademiska fältet områden,
bland annat praktiska
moment, som tidigare låg
utanför deras fält.
Sammanfattning av det akademiska fältet
Med
Bourdies fältteori kan man se att det akademiska fältet producerar
och reproducerar kunskap och egenskaper som till stora delar är av
intresse inom det egna
fältet. Dock kan det
vara problem när den som utvecklat ett akademiskt
habitus söker sig till
ett fält där dessa akademiska kunskaper inte värderas lika högt.
Man
kan också med hjälp av teorin framhäva de förändringar som skett
inom det akademiska fältet, då man gått mot alltmer praktiska
moment, för att anpassa fältet och försvara dess starka ställning
som utbildningsalternativ.
- Vad kan Pierre Bourdieus fältteori säga om det akademiska fältets ställning i Sverige?
Fältteorin
kan, som ovan sagt, belysa den kamp som de akademiska fältet för
mot andra utbildningsalternativ, såsom lärlingsfältet och
praktikfältet. Man kan med hjälp av teorin belysa
hur
det akademiska fältet roll
i samhället som
utbildningsalternativ ser
ut och hur, samt belysa varför det förändras.
Detta
akademiska kan ses som vilket annat fält, ett fält med egenintresse
och inflytande i andra fält som man gärna vill försvara. Detta
försöker man bland annat försvara genom att flytta på sina
gränser och skapa utrymme för att utveckla nya
habitus
inom det akademiska fältet som är mer anpassade för andra fält.
Referenslista
Bourdieu, Pierre (1993). "The Field of Cultural Production, or: The economic World Reversed" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s 359-374
Bourdieu, Pierre (1994a). "Social Space and Symbolic Space" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s 335-344
Bourdieu, Pierre (1994b). "Structures, Habitus, Practices" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s 345-358
Calhoun, Craig J. (red.) (2007). Contemporary sociological theory. 2nd ed. Malden, MA: Blackwell Pub.
Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell
Bourdieu, Pierre (1994a). "Social Space and Symbolic Space" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s 335-344
Bourdieu, Pierre (1994b). "Structures, Habitus, Practices" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s 345-358
Calhoun, Craig J. (red.) (2007). Contemporary sociological theory. 2nd ed. Malden, MA: Blackwell Pub.
Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar