Inledning
Under
2013 har en av de stora diskussionerna gällande institutionell
övervakning av stater och individer kretsat kring kring den tidigare
CIA-anställde Edward Snowden. Kort sagt handlar det om att Snowden
avslöjat och lämnat ut dokument som visar på hur USA storskaligt
bedrivit digital övervakning av bland annat telefonsamtal och
internettrafiken – inte bara övervakning av andra stater, utan
även övervakning av medborgarnas privata kommunikation. Något som,
av reaktionerna att döma, upplevs som ett övertramp när det gäller
integritet och överdriven institutionell närvaro i det privata
rummet. Det som är nytt i fallet är inte själva övervakningen,
eller spioneriet om vi vill kalla det så, utan hur storskalig
övervakningen varit och hur långt den trängt in i det många varit
ett fredat privat rum.
Jag
har valt att titta på hur denna övervakningsapparat kan belysas ur
sociologen Michels Foucaults teoretiska ramverk gällande hur makt
utövas genom övervakningssystem.
Frågeställning:
- Hur påverkar Edward Snowdens avslöjande om USAs storskaliga övervakning medborgaren?
Michel Foucault om övervakning och maktapparaten
Michel
Foucault diskutera i sina texter hur makt utövas genom
övervakningssystem som tränger långt in i det privata rummet.
Övervakningen behöver dock inte medföra hinder för
medborgaren/aktören, utan kan även ses som ett sätt skapa
möjligheter för samhällsutveckling och förändring (Calhoun
2012:293).
Makten/Staten
har idag, enligt Foucault, framförallt en funktion som handlar om
att ”förvalta livet”, till skillnad från andra/tidigare
maktsystem som sett medborgaren som ett tillgång att utnyttja
(Foucault 2002:138). Med andra ord idag har makten en funktion som
handlar om att tillgodose medborgarnas behov och förhindra att
medborgaren skadas. Makten skapar även genom att skapa
samhällsramar, ett möjligheternas rum för medborgarna. Makten
skapar samhällsstrukturer, eller som Foucault uttrycker det –
diskurser
(Foucault 1977:311).
I Foucaults ord har vi idag ”en makt som utövas positivt på
livet, som tar sig före att förvalta det, att maximera det, att
mångfaldiga det, att utöva noggranna kontroller över det och
reglera det på ett övergripande sätt” (Foucault 2002:139).
En
ständigt närvarande övervakning, eller åtminstone en ständigt
närvarande känsla hos medborgaren av att vara övervakad, har
blivit en effektiv maktteknik. Om det överhängande ”hotet” om
att medborgaren skulle kunna vara övervakad är starkt nog medför
det att medborgaren utövar självkontroll och anpassar sitt
handlande efter de lagar, regler och normer som finns i samhället
(Foucault 1977:307).
Makten blir med Foucaults ord ”så fullkomlig att den inte
behöver utövas” (Foucault 2003:202) då ”[m]akten
effektivitet, dess tvingande kraft utgår så att säga från andra
parten – den som de tillämpas på” (Foucault 2003:203) .
Denne
övervakning är inte enbart negativ, utan Foucault påpekar även
att närvaron av övervakning, i kombination med en direkt fysisk
frånvaro av staten (t ex frånvaron av vakter, polis etc), innebär
en frihet för medborgaren – frihet till stora delar under eget
ansvar, ett ansvar som går ut på att man anpassar sig till
samhällsstrukturerna.
Detta
individens egna ansvar som Foucault talar om är resultatet av den
disciplinering av medborgaren (Foucault 2003:216-217) som
maktapparaten utövar genom makttekniker, och målet är att
framställa ”framställa nyttiga individer” (Foucault
2003:212). Det handlar om att att skapa samhällsstrukturer som både
försörjer och utnyttjar medborgaren (Foucault 2003:221-222).
Övervakningens konsekvenser utifrån Foucault
Utifrån
Foucaults teori kan vi se att det både finns tvingande krafter och
skapande krafter i maktutövning. Mycket av dagens maktutövning
utövas genom övervakning i det dolda och samhällsordning
upprätthålls genom att medborgaren själv får ta ansvaret för att
följa de lagar, normer och regler som ingår i samhällets diskurs
(Foucault 1977:307).
Med
Foucaults ord är övervakningen en disciplineringsteknik som ”borgar
för stabila produktionsförhållanden” (Foucault 2002:142) och
skapar ”ordning i den mänskliga mångfalden” (Foucault 2003:218)
Övervakningen
ser, sammanfattat, till att medborgarna anpassar sig till de
samhällsnormer, lagar och regler som makten förespråkar, och på
så sätt skapas nyttiga individer som är en tillgång för
samhället. Det bringar ordning i ett annars, i teorin hotande, kaos
av mångfald av viljor som kan utmana och utarma den styrande
maktapparaten.
Sammanfattning
Den
övervakning som Edward Snowden tydligt gjort kan ses som en
maktteknik. Vetskapen om att övervakningen är så närvarade även
långt in i det privata rummet skapar en ovisshet hos medborgare. En
ovisshet om man är övervakad eller inte, och en underliggande
rädsla för att upptäckas av maktapparaten om man gör något fel.
Detta leder till att medborgaren anpassar sig och blir den nyttiga
medborgare som den ledande maktapparaten förespråkar.
Även om övervakningen skulle upphöra kommer medborgaren alltid känna till att risken finns att de fortfarande övervakas och kartläggs, och trots en förmodad frånvaro av övervakningsapparat kommer individen att foga sig efter maktapparatens lagar, normer och regler.
Även om övervakningen skulle upphöra kommer medborgaren alltid känna till att risken finns att de fortfarande övervakas och kartläggs, och trots en förmodad frånvaro av övervakningsapparat kommer individen att foga sig efter maktapparatens lagar, normer och regler.
En
risk i ett alltmer digitaliserat samhälle där alltmer av
privatlivet utspelar sig på digital väg, är att staten/makten
kunnat tränga ännu längre in i våra privatliv. En fråga är hur
långt vi är beredda att låta makten tränga in i det privata
rummet. Samtidigt kan vi tänka oss att makten har som ambition att
tränga så långt in i det privata rummet som möjligt. Om det är
positivt eller negativt är fråga som är svår att svara, men
utifrån Foucaults teori kan man se det som en naturligt fortsättning
på hur denna form av makt utövas, samt att det även finns positiva
aspekter med övervakningen.
Så
tillbaka till frågeställningen:
- Hur påverkar Edward Snowdens avslöjande om USAs storskaliga övervakning medborgaren?
Medborgaren
har genom avslöjandet fått en påminnelse om att man övervakas.
Detta kan medföra att även om medborgaren inte är direkt
övervakad, kommer denne att se till att foga sig efter de lagar,
normer och regler som maktapparaten förespråkar.
Referenslista
Calhoun, Craig J. (red.) (2007). Contemporary sociological theory. 2nd ed. Malden, MA: Blackwell Pub.
Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell
Foucault, Michel (1977). "Truth an Power" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s 303-313
Foucault, Michel (2002). Sexualitetens historia 1. Bokförlaget Daidalos
Foucault, Michel (2003). Övervakning och straff: fängelsets födelse. 4., översedda uppl. Lund: Arkiv
Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell
Foucault, Michel (1977). "Truth an Power" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s 303-313
Foucault, Michel (2002). Sexualitetens historia 1. Bokförlaget Daidalos
Foucault, Michel (2003). Övervakning och straff: fängelsets födelse. 4., översedda uppl. Lund: Arkiv
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar