onsdag 5 februari 2014

Analysuppgift 1: Förändring av tidsanvändning under tre generationer och det individualiserade samhället (SOCN06)

Inledning

I denna analysuppgift har vi valt att fokusera på hur möjligheterna att nyttja sin tid har förändrats under tre generationer, samt belysa hur den till synes alltmer utökade möjligheten till fritid och att umgås med familjen kan ha ökat möjligheten till ett alltmer individualiserat samhälle.
Vår analys och utgångspunkt ligger i det begränsade bakgrunds- och intervju material vi fått tillhanda – Material hämtat från Magnus Karlssons doktorsavhandling i sociologi, ”Från Jernverk till Hjänverk” (2000). 

I materialet från Jernverk till Hjänverk (Karlsson 2000) möter vi tre generationer av män från samma familj, Gösta, Kalle och Peter. Gösta är far till Kalle och Kalle är far Peter. De kommer alla från småstaden Ronneby, då doktorsavhandlingen kretsat kring denna orts utveckling. Vi kommer dock inte specifikt tala om Ronneby, utan använder, eller rättare sagt, återanvänder, materialet för att se huruvida vi själv kan hitta intressanta ingångspunkter och analysmetoder för att förstå materialet på en generell nivå.

Till vår grund ligger enbart det material vi fått tillhanda, och utifrån detta har vi valt vilka teoretiska ramar vi vill belysa det utifrån.

Syfte

Syftet med vårt arbete är att belysa förändringar i hur vi använder vår tid inom familjen i tre olika generationer, samt belysa hur denna tidsanvändning kan ligga till grund för en ökad individualism i samhället. Som underlag har vi sedan tidigare, av sociologen Magnus Karlsson, insamlat material.

Frågeställning

Frågeställningen är:
  • Vad är de huvudsakliga förändringarna mellan de tre olika generationerna?
  • Hur har tidsanvändning förändrat under tre generationerna inom samma familj?
  • Vad har en den förändrade tidsanvändningen för följder för individen?

Teoretiska ramar

I det här kapitlet kommer vi att gå igenom de teoretiska ramar vi har valt för arbetet efter att ha begrundat det material vi tillhandahållits. De teoretiska ramarna vi valt för arbetet kan definieras till att dels handla om olika generationer som institution, dels om familjen som en institution.

Generationsanalys

Enligt sociologen Bryan S. Turner och Eyerman kan är det vanligt att generationer definieras genom (a) större historiska förändringar (t ex krig), (b) olika kulturella värderingar och konsumtion, (c) intellektuella traditioner och politiska perspektiv och (d) definitioner såsom t ex generation Y och MTV-generationen (Turner 1999:246). Den sistnämnda (d) tycker vi går ihop en del med (b). Samt händer det ofta att dessa definitionskategorier flyter ihop med varandra.
I vår analys kommer framförallt (b) och (c) bli aktuella att diskutera. 

Vi har även valt att titta på tid som en resurs, och hur tillgången till denna resurs förändrats hos de tre olika generationerna. 
En generationsanalys kan enligt Turner (1999:259) vara ett bra sätt att belysa förändrade livscykler.
Vi kan även titta på generationer och deras olikheter genom att använda oss av sociologen Pierre Bourdius fält- och habitusbegrepp. Generationsfältet (”samhället”) genomsyras av specifika kulturella mönster, vardagliga dominerande preferenser, som i sin tur påverkar individernas habitus (”personlighet”) och därmed individens val (Bourdieu 1999; Turner 1999:248).

Familjeanalys

Familjen kan ses som en institution som är viktigt för att upprätthålla familjemedlemmarnas hälsa och välmående (Turner 1999:241). Familjen har under 1900-talet påverkats av bland annat industrialiseringen, urbaniseringen och sekulariseringen (Turner 1999:241). I det här arbetet kommer framförallt industrialiseringen och urbaniseringen vara två faktorer som påverkat de tre generationerna.

Analys

I analysen ingår bland annat bakgrundshistoria kring hur samhället i och kring Ronneby utvecklats, samt intervjuer med de tre personerna Gösta (generation 1), Kalle (generation 2) och Peter (generation 3).
Åldern på intervjupersonerna och när de är födda framgår inte ur materialet utan allt vi egentligen vet är att det handlar om tre generationer av män i samma familj. Som sagt, Gösta är far till Kalle och Kalle är far till Peter.

Samhället i förändring

Ur materialet framgår att samhället, i det här fallet Ronneby, är i förändring. Det är en förändring som inte är unik för Ronneby, utan allt tyder på att det är något som ligger i tiden. Ronneby har gått från att vara ett hantverkarsamhälle till ett industrisamhälle och vidare mot att formas av informationssamhället. Stora samhällsstrukturella förändringar är igång. ”[M]ed Kockum och industrialiseringen av bygden förändras levnadsförhållandena ganska radikalt” förklarar Karlsson (2000).

Men det är inte bara industri och teknik som förändras, även villkoren för arbetaren förändras, där)bland annat arbetsveckan timmar kortas ner och semesterdagarna ökar. När de olika intervjupersonerna talar om hur de arbetat och hur de tillbringat sin fritid kan man se en förskjutning där den första generationen fått tillbringa mer tid till att försörja familjen, till att den andre generationen börjar tillbringa mer tid till fritidsaktiviteter, sina barns fritidsaktiviteter, och där den tredje generationen haft ännu större möjligheter till att styra sin fritid.
Den utökade möjligheten att styra över sin fritid tycks ha möjliggjort att föräldrar alltmer engagerat sig i barnens fritid och börjat organiserat det som en gång var lek.

Kalle (generation 2) berättar om hur bland annat idrotten och intresset för tennis varit en kul grej med lite stöd från föräldrarna från generation 1 förändrats till att bli ospontan, välplanerad och mer ett drömyrke när man kommit fram till Peter (generation 3). Man kan dock inte säga att det är Peter som gjort sportandet ospontant och mindre lekfullt, utan det är, som Kalle (generation 2) själv medger, Kalle som varit delaktig i den här förändringen. Genom att som förälder lägga alltmer tid på och engagera sig i barnens fritid – något som verkar ha möjliggjorts av den minskade arbetstiden och bättre ekonomiska förutsättningar.
”...jag kommer ihåg när vi började spela tennis, när jag var elva år. Jag hade också en kompis som tog med mig ut till brunnen och vi spelade på brunnsplanerna, men det dröjde ganska länge till det blev riktigt organiserat.” förklarar Kalle (generation 2)
”Spontaniteten har försvunnit idag. Jag tycker att vi hade den i början av 1960-talet, men i och med att idrotten blivit allt mer organiserad har den tagit död på det spontana. Man ser inte lika många ungdomar som spelar fotboll utanför klubbarna idag, men när man gör det så har de ju tio gånger så roligt som när de spelar organiserat spel; när det inte är så allvarligt. Förr var det inte så allvarligt, men nu tvingas de in i seriespel och en hård konkurrens med kompisarna redan när de är tio, elva år.” fortsätter Kalle (generation 2)
”...framförallt föräldrarnas engagemang som jag tycker har förändrats otroligt mycket under de senaste femton åren. När jag började spela tennis fick jag stöd hemifrån, men det var på ett friare sätt. Idrotten var lekfull och mina föräldrar körde omkring mig på tävlingar och sånt. De tyckte det var kul att jag höll på med tennisen, men det var inte så allvarligt. Jag tror inte att mina föräldrar tog lika allvarligt på min tennis som jag har tagit mina barns verksamheter.” fortsätter Kalle (generation 2)
Gösta (generation 1) tillägger:
Jo, det var mer naturligt förr. Inte så organiserat utan föräldrarna fick ju hjälpas åt när det var något som skulle göras. /.../ Det vore otänkbart att fråga far om han ville vara med och ännu mer otänkbart att han själv skulle föreslå att man skulle spela.”
Föreningsaktivitet är förenat med scouterna för min del. Jag var med där en kort tid och vi lärde oss knopar och det ena med det andra. Men man hade knappast tid med sånt då. Man skulle ju hjälpa till med försörjningen av familjen. Jag fick bland annat sälja Ronneby Posten. Man sprang upp till Kockums när de slutade middan och så försökte man sälja så många tidningar som möjligt. När jag blev lite äldre gick jag över till att dela ut morgontidningarna. Man fick stiga upp väldigt tidigt på morgonen och så gick man ner till järnvägsstationen. Tidningarna kom med tåget från Karlskrona och när man fått sina tidningar så tog man sitt distrikt så snabbt som möjligt för att hinna hem och hämta skolböckerna innan det var dags för skolan”, fortsätter Gösta (generation 1)
Vi kan utifrån dessa intervjuer se att det har skett en förändring i föräldrarnas möjlighet att ta del av barnens lek/fritid. Tidigare användes mer tid åt att arbeta och försörja familjen, oavsett om man var barn eller vuxen.

Familjen i förändring

En annan förändring som ägde rum mellan de olika generationerna var förändringen av familjeidealet och familjens funktion. Från att ha varit en fostrande institution till att lägga över denna fostrande skyldighet till skolan. ”Fostran, som tidigare hade varit en familjeangelägenhet, blev nu allt mer separerad från hemmet”, säger Karlsson (2000).

Det vi kan se i intervjuerna är att Gösta (generation 1) fick lägga mycket tid till arbete och försörjning av familjen, medan han fru stod för uppfostran av barnen.
”...det var min fru som stod för den mesta uppfostran”, säger Gösta.
...själva uppfostran låg mer på min frus axlar, för det var ju hon som hade er hemma.”
”Ja, jag var borta mycket och så kom jag hem på helgerna.”
Kalle (generation 2) tillägger gällande Göstas (generation 3) möjlighet att engagera sig i sina barns fritid :
Det var skillnad för far, han hade ju inte de möjligheterna, de fanns överhuvudtaget inte. Trots att han ägnade mycket tid åt oss, så fanns det ingen möjlighet att vara pappaledig.”
Att hinna engagera sig i sina barn och deras fritid var inget som Gösta (generation 3) hade tid med. Dock hade Kalle (generation 2) större möjligheter att göra detta, och valde även att göra det (vilket vi sett tidigare).

En tydlig förändring i familjeidealet ser vi hos Peter (generation 3), som uttrycker sig på ett sätt som känns igen hos många idag:
Det fanns aldrig en tanke på att skaffa familj och sånt utan det var ju så mycket man skulle göra i livet.”
Hur man sett på familjen och agerat som familjemedlem har visat sig förändras under de tre generationerna. Från att det funnits en tydlig roll som familjeförsörjare för generation 1, till att generation 2 hunnit engagera sig mer i barnens fritid, till att i generation 3 inte ens behövt ta sig an en familj ännu. Hur generation 3 förhåller sig till familjen när han väl, och om, han skaffat ett förtäljer dock ej det analyserade materialet.

Individen i förändring

Ytterligare en förändring vi kan se är hur individens uppgift alltmer förskjuts från att vara en viktig försörjare till familjen till att bli en person som ska följa sina egna mål och drömmar. Detta kan givetvis vara ett sätt att hantera osäkerheten som övergången från ett industrisamhälle till ett informationssamhälle innebär. När ovissheten om vad man sa arbeta blir stor, medför det att vi måste söka nya vägar. Osäkerheten styr oss kanske in på den sökande vägen, sökandet efter en ny roll för individen i ett nytt samhälle.

Här pekar intervjun med Kalle (generation 2) att han hade drömmar som inte handlade om att stanna kvar i Ronneby och hitta en arbetsplats:
”När jag var i den åldern så var den stora drömmen att kunna leva på tennisen, säger Kalle och markerar på så vis hur hans egen uppväxt skiljer sig från sin faders.”
”Vid varje håltimme stack man ner till EPA och fikade och satt och pratade hur länge som helst om hur man skulle lösa alla världsproblemen”, fortsätter Kalle.
Detta kan ses som en början på drömmar och mål som inte uppfylls. När Kalle sedan själv får barn (Peter – generation 3), tar han tillfälle att försöka hjälpa sina barn att istället uppnå mål och drömmar som han själv valde bort, eller inte hade möjlighet att uppnå.
Peter (generation 3) uttrycker beslutsångest:
...jag vet inte vad jag vill hålla på med. Det finns så mycket att välja mellan så man får ju beslutsångest.
och tillägger:
”Jämfört med min far så skaffade ju han jobb så snart skolan var slut och så höll han sig till det fram till pensionen. Du funderade väl på att byta, men så blev det ju inte.
Peter (generation 3), uttrycker både en frihet som varken Gösta (generation 1) eller Kalle (generation 2) gör. Möjligheterna har blivit så många, man väljer bort familj och de måsten som det innebär, samtidigt är den frihet det innebär ångestframkallande när man väl ska försöka välja mot alla dessa drömmar som individen nu har möjlighet att välja mellan. Individen verkar ha fått ett så stort utrymma att själv välja varje steg framåt, att det nästan blir omöjligt att välja. Peter hade bland annat både studerat och varit taxichaufför, men samtliga dessa val innehöll en osäkerhet om det verkligen var något han ville hålla på med.

Sammanfattning

I sammanfattningen ska vi redogöra för de hypoteser och något osäkra svar på frågeställningarna vi kommit fram till. 

Vi kan urskönja hur fokus, i generation 3, flyttar från försörjning av familjen till att istället arbeta för att uppnå föräldrarnas individuella drömmar om sina barns framtid, (generation 2), till att individen själv (generation 3) börjar jaga sina egna mål och drömmar. Fokus förskjuts alltså från familjen/gruppen/kollektivet till individen.
Försörjning är inte längre lika viktigt i generation 3 som in generation 1. Istället har jakten på den individuella meningen fått ett större inflytande på de val man gör, och en övergång i dessa prioriteringar har skett under generation 2s inflytande.

För att knyta ihop påsen ska vi även svara på vår frågeställning:

Vad är de huvudsakliga förändringarna mellan de tre olika generationerna?
Något som framgår, om än lite vagt i det begränsade materialet, är att både de ekonomiska förutsättningarna och möjligheten till fritid och att styra över denna fritid ökat från generation 1 till generation 3.

Hur har tidsanvändning förändrat under tre generationerna inom samma familj?
Den allt friare disponeringen av tid och en bättre ekonomiska förutsättningarna har lett till att generation 2 kunnat engagera sig mer i både sina egna intressen och sina barns intressen. Detta har bland annat lett till att lekfullheten i sport försvunnit och istället har generation 3 växt upp i en samhälle där föräldrarna både kunnat försöka förmå sina barn om att drömma större, kanske både för försöka uppnå föräldrarnas dröm, som barnens dröm. Sedan kan ifrågasätta hur mycket av ens barns framtidsdrömmar är dess egna och hur mycket som påverkas av föräldrars uppmuntran.

Vad har en den förändrade tidsanvändningen för följder för individen?
Den förändrade tidsanvändningen som innebär att individen alltmer har möjlighet att engagera sig i sina egna intressen ökar även möjligheten att tro på en annan framtid än den den som var någorlunda utstakad för generation 1. Möjligheten att följa sin egna mål och drömmar, att självförverkliga sig, kan ses som en del i och vara en bidragande roll till en alltmer institutionaliserad individualisering i samhället.

Diskussion

Något man måste ta med i beräkningen är att minnen ofta kan vara romantiserade. Taclott Parsons har bland annat påpekat att ungdomsåren i minnet ofta presenteras som mer bekymmerslösa än vad de verkligen var (Turner 1999:257).
Något som också är viktigt att beakta är ett det är ett väldigt begränsat material vi fått tillhanda och analyserat. Vår analys kan alltså påverkas av att vi inte haft tillgång till allt material och vi har inte heller haft möjlighet att ställe kompletterande frågor till det insamlade materialet eller själv ställa frågor till intervjupersonerna..
Fortsatta och fördjupande studier där man titta mer ingående på hur tidsanvändningen förändrats över tid hade varit intressant.

Referenslista

Bourdieu, Pierre (1999). Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori. Göteborg: Daidalos

Karlsson, Magnus (2000). Från Jernverk till Hjärnverk: ungdomstidens omvandling i Ronneby under tre generationer. Diss. Lund : Univ.

Turner, Bryan S. (1999). Classical sociology. London: SAGE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar