1. Ge ett exempel på en italiensk renässansträdgård. Förklara på vilket sätt den skiljer sig från medeltida trädgårdsideal och funktioner.
Den
italienska renässansträdgården kan sägas vara nationalromantik.
Man sneglade tillbaka på sin storhetstid under romarriket.
En
viktig del i renässansen blev även den klassiska arkitekturens
ideal, Firmitas, Utilitas och Venustas, alltså styrka, funktion och
skönhet. Dessa är idéer som låg till grund även för
trädgårdsidealet och man eftersträvade balans och harmoni och för
att skapa detta stod människans förnuft i centrum. Människan
skulle kontrollera och forma naturen.
Viktiga
inslag i renässansträdgården blev paviljonger, kolonnader,
fontäner, grottor och trädgårdsparterrer med olika geometriska
mönster. Trädgården fick ofta en mittaxel utifrån vilken övriga
inslag i trädgården utplacerades efter för att skapa ordning och
symmetri. Tankar som man hämtade från den klassiska arkitekturen
under antiken (Rogers 2001:125).
Man
började även arbete med tanken om att hus och trädgård hade en
tydlig koppling (Rogers 2001:129).
Ett
viktigt inslag i renässansträdgården var formklippa träd och
buskar, samt att de utplacerade skulpturerna inte längre hade någon
tydligt religiöst syfte, vilket var den huvudsakliga anledningen
till att man använde skulpturer under medeltiden (Blennow 1995:107).
Trädgården blev också alltmer en plats där man skulle kunna dra
sig tillbaka i, bejaka det intellektuella livet och visa upp
estetiska och ideologiska värden (Rogers 2001:129).
Ytterligare
ett populärt inslag i renässansträdgården var vatten. Vatten fick
dels fungera som bevattningssystem, men även vattenskämt, där
besökare kunde få vatten på sig, var ett inslag i trädgårdarna.
Sammanfattat
var renässansträdgården ideal byggda efter tydliga regelbundna
mönster, det var en natur tyglad och iordningställd av människan.
Villa Medici
En
italiensk renässansträdgård var Villa Medici. Villa Medici var
likt många kända renässansträdgårdar en plats dit man skulle
kunna dra sig tillbaka och bejaka sitt intellektuella liv. Trädgården
vara alltså inte en huvudsaklig plats för odling.
Trädgården
var också en av de tidiga trädgårdarna där man tydligt visade hur
människan tog kontroll över naturen då man medvetet använde sig
av trädgårdens placering i ett backigt landskap som ett sätt att
ge trädgården ett uttryck (Rogers 2001:129). Villan hade en tydlig
koppling till trädgården, något som förstärktes av utrymmen som
samspelade med varandra.
Så här skiljer sig Villa Medicis trädgård sig från den medeltida trädgården
- Villa Medici var huvudsakligen en tillflyktsort, medan den medeltida trädgården framförallt hade en funktionell inriktning (såsom odling).
- Vila Medici använder sig av det backiga landskapet som en del i trädgårdskonsten.
- Villa Medici hade en medveten komposition där av människan utlagda mönster var viktiga.
- Villa Medicis utsmyckningar hade större betoning på det estetiska, medan i den medeltida trädgården hade utsmyckningar framförallt ett religiöst syfte.
- Även växterna som användes i trädgårdarna skiljdes åt mellan renässansen och medeltiden. Medeltiden lade stort fokus på funktionella växter och örter. Det var odling av livsmedel och medicinska örter som stod i centrum under medeltiden. Under renässansen fick växterna en mer utsmyckande roll.
- Den medeltida trädgården hade tydligare koppling till religion, och fick bl a symbolisera paradiset eller Edens lustträdgård. Renässansträdgården kunde istället ägna sig åt löst historieberättande, sagor och myter.
- Under medeltiden låg fokus på den stängda trädgården (paradiset), medan under den italienska renässansen blev långa siktlinjer och perspektiv ett viktigt inslag.
- Under italienska renässansen blev trädgårdskonsten en större uppgift för arkitekten och hus och trädgård fick en tydligare koppling.
2. Beskriv utvecklingen inom trädgårdskonsten i England under 1700-talet (ge tre exempel på anläggningar och inriktningar). Jämför med Sverige under samma tid med hjälp av ett exempel från början av århundradet och ett från slutet.
I
1700-talets England valde man att gå tillbaka till den naturliga
naturen och stor betoning låg på hela landskap – det blev en
landskapsträdgård. Detta kan tolkas som att man vände sig mot den
franska uppstyrda stilen som var nära kopplad till kungligt förtryck
(Blennow 1995:205).
Trädgårdarna
fick tre stilinriktningar, det
associativa, det måleriska och det politiska.
Den
engelska landskapsträdgården utvecklades under romantiken då man
drömde sig tillbaka till naturen. Man ansåg att människans
naturliga plats fanns i naturen och att en tydlig koppling mellan
individ och natur var viktig för individens egna reflektioner över
sitt eget varande (Rogers 2001:232). Detta är det associativa
idealet.
Samtidigt
fanns ett ideal om landskapet som ett motiv – ett dramatisk, eller
pittoreska, landskapsmotiv. Samspel mellan ljus och skugga blir
viktigt. Detta var det måleriska idealet.
En
viktig del i den engelska trädgården på 1700-talet var alltså
upplevelsen. Man skulle färdas genom naturen, utan att den var
ensidig. Det skulle finnas en spänning mellan natur och människa,
och det skulle vara osäkert vad som var planterat och vad som var
naturlig växtlighet. När väl det stiliserade trädgårdslandskapet
mötte den vilda naturen skulle gränsen vara otydlig.
För
att förstärka känslan av att trädgårdslandskapet tagits över av
naturen kunde man placera ut ruiner/bygga ruiner.
Tre olika trädgårdar
Rousham
William
Kent anlade trädgården i Rousham. Kent var målare och scenograf,
vilket påverkade hans sätt att arbeta med landskap (Rogers
2001:240). Trädgården kan placeras inom det pittoreska
landskapet och är enbart lätt justerat om man jämför med det
vilda landskapet runtomkring. Här byggde man även gotiska byggnader
för att återskapa känslan av ett gammalt landsbygdslandskap, bl a
en gammal kvarn, låtsasruin och tempel. Här blev konst och natur
ett.
En
effektfull teknik som Kent använde var att placera en ruin, The
Eyecatcher, som kontrasterades mot horisonten.
Stowe
Trädgården
vid Stowe är den jag förstått hade tydligast politiskt budskap.
Ägaren Richard Temple var politiskt aktiv och anlitade
landskapsarkitekter som delade han liberala syn (Rogers 2001:240).
Detta gjorde sig uttryck i att man från gick från strikt geometri
och raka linjer, vilket var ett vanligt inslag i Frankrike, bland
annat i Versailles. De strikta geometriska formerna kopplades därför
till överhetens förtryck.
Trädgården
kan alltså placeras inom den politiska stilriktningen.
Stourhead
Trädgården
kring Stourhead får tjäna som exempel för det associativa och
storslagna landskapet. Även om Stourhead har inslag av det
pittoreska, tycks det associativa vara det som hamnat i fokus. Här
finns kommer man närmare historien och naturen, något, som sagt,
var ett av tiden rådande ideal. Här finns klippformationer,
vattenfall, grottor, sjö och betesmarker för får som skapar en
närhet till naturen. Den historiska aspekter fångas bland annat in
av kopian av Pantheon, ett tempel, en obelisk och de mytologiska
figurer som döljer sig i landskapet.
Stourhead
var en trädgård där man kunde låta sig sväva ut i en drömvärld
med gudar, gudinnor och hjältar (Rogers 2001:246)
Svenska under 1700-talet
Tidigt
En
tidig svensk trädgård brukar ta upp samband med engelska parker är
landskapet kring Apertins herrgård i Värmland. Landskapet hade
naturliga raviner som användes i det landskap man valde att bygga
upp. Här finns likt i den engelska miljön klipper,grottor, vatten
och sjö. Barrträden och annan växtlighet skapar ett mer passande
nordisk uttryck.
Sent
En
svensk trädgård som anlades under senare delen av 1700-talet var
Forsmarks bruksträdgård. Trädgården antas ha anlagts av
den kunglige trädgårdsmästaren Johan Christian Ackerman (Olausson
?:179).
I
trädgården hittar du likheter med bland annat Stourhead. Här finns
tempel, obelisk, vattendrag, grottor och gångbroar. En skillnad är
dock de bruksbyggnader som ligger längst vatten som skvallrar om att
den svenska parken här hade en mer funktionell aspekt.
De
svenska trädgårdarna under denna tid verkar ha hämtat inspiration
från England, men ändå (kanske av naturliga skäl) bevarat en egen
karaktär som är mer lokal och funktionsinriktad.
3. Jämför villaträdgårdens utveckling i Sverige 1930-60 med motsvarande utveckling inom flerbostadsområdet. Vad är gemensamt och på vilka punkter skiljer sig utvecklingen? Diskutera arkitekturens och de arkitektoniska idealens betydelse för utvecklingen inom trädgårds och parkarkitektur under perioden.
Villaträdgården
Under
1930-talet gjorde funktionalismen sitt intåg i Sverige (Wilke
2006:141). Funktionalismen innebar att man började titta på det
mesta ur ett funktionellt perspektiv, samt planera såväl boende som
trädgård ur detta perspektivet. En av dessa förändringar, när
man byggde nytt, var bland annat att man villa samla alla behov under
ett tak, vilket ledde till att utehus och förråd försvann (Wilke
2006:144).
Vänder
vi oss till trädgården i villaträdgården påpekar Wilke att
idealet var att trädgården skulle erbjuda en lugn plats avsedda för
rekreation i form av avkoppling, sport och lek (Wilke
2006:145, 150, 153), vilket medförda att en stor gräsmatta utan
gångstigar som skar igenom förespråkades.
För
att åstadkomma en lugn plats för avkoppling insynskyddades
gräsmattan genom att anläggas på baksidan, samt skyddade man med
häckar och andra former av insynskydd (t ex staket). Man fick dock
hela tiden göra ett avvägande mellan ljusinslägg/solljus och
insynsskydd (Wilke 2006:158).
Även
om rekreation stod i fokus, så fanns det även mindre ideal som
förespråkade arbete i trädgården då det ansågs vara bra för
moralen, samt att odla för mindre hushållsbehov (Wilke 2006:148).
En
annan detalj var även en mindre betoning på gestaltningen, men det
fanns inga övermått av sådant i den funktionella trädgården, och
funktion gick före gestaltning (Wilke 2006:147).
En
vissa tanke kring kopplingen mellan trädgård och hus fanns med i
bilden. Bland annat förespråkades att trädgården planerades
utifrån vika rum som låg var i huset (Wilke 2006:149). Samt kunde
klätterväxter som band ihop trädgården och huset rekommenderas
som smyckade detalj (Wilke 2006:167). Trädgården
skulle enbart utsmyckas sparsamt.
Även
om man började bygga storskaligt fanns det stora möjligheter att
behålla befintlig vegetation och andra inslag som redan fanns i
landskapet. Detta var möjligt tack vara att mycket arbete
fortfarande utfördes hantverkarmässigt (Wilke 2006:151).
I
det senare skedet, när alltfler skaffade bil, blev även garaget och
uppfarten en del som skulle planeras in i trädgården (Wilke
2006:173).
Landskapet i flerbostadsområdet
Även
när det kom till flerbostadsområden så inverkade funktionalism
ideal på utforningen.
De
storskaliga bostadsområdena fick även storskaliga öppna ytor som
sågs som gemensamma nyttoanläggnignar avsedda för rekreation
(Hansson ?:528). Lanskapet får dels stora grönytor, och dels
torgytor. På en del håll anlade man plaskdammar. Torgen fick ofta
skulpturer.
De
stora grönytorna fick en naturlik parkmiljö med kullar och skog
(Hansson ?:530). Då dessa nya bostadsområden ofta anlades i
utakanten av staden fick ma även en upplösande effekt där
parkområdet växte ihop med den kringliggande vilda naturen (Hansson
?:532).
Dessa
storskaliga grönytorna skulle alltså fånga in såväl lek och
rekreation, som gång- och cykeltrafik till och från området. Den
sociala aspekten var viktig i planerandet av dessa ytor (Hansson
?:534).
Likheter och skillnader mellan villaträdgården och flerbostadsområdet
Den
storalikheten ligger framförallt i det funktionella tänket. Varje
område hade sin funktion, ochallt planerades in av “kunniga”
experter.
I
båda fallen finns ett ideal om att rekreation är viktigt. Det som
skiljer sig mellan villaträdgården och flerbostadsområdet är att
men i villaträdgården lägger betoning på att skapa ett privat och
avskilt rum, medan man i flerbostadsområdet talar om gemensamma ytor
och betonar den sociala aspekten.
I
flerbostadsområdet tänker man inte på odling gör hushållsbehov,
medan det får ett litet utrymme i villaträdgården. Detta är något
som man ser allt mer ändras idag när mer odling möjliggörs i
många flerbostadsområden.
En
annan skillnad var landskapets koppling till son omgiving. I
villaträdgården är det snarare ett avskiljane man eftersträvade,
men i flerbostadsområdet fanns idéer om att få parkerna i området
att flyta ut i omgivande natur.
Referenslista
Blennow, Anna-Maria (1995). Europas trädgårdar: från antiken till nutiden. Lund: SignumKöp boken: Adlibris | Bokia | Bokus
Hansson, Marie (?). Trädgårdskonsten.
Olausson, Magnus (?). Trädgårdskonsten.
Rogers, Elizabeth Barlow (2001). Landscape design: a cultural and architectural history. New York: Harry N. Abrams
Köp boken: Adlibris | Bokia | Bokus
Wilke, Åsa (2006). Villaträdgårdens historia: ett 150-årigt perspektiv. Stockholm: Prism
Köp boken: Adlibris | Bokia | Bokus
Du är en sån jävla kung att det finns inte. Tack!
SvaraRadera