1. Beskriv de viktigaste skillnaderna mellan antik grekisk trädgårdskonst och den från antik romersk tid.
Antik grekisk |
Antik romersk |
|
|
2. Hur såg en medeltida trädgård ut? Beskriv några av de vanligaste inslagen!
Under
medeltiden får trädgården en mer funktionell inriktning.
Framförallt påtalade kloster idén om att ha en trädgård för
odling som skulle tillgodose såväl klostret som behövande med allt
som behövdes för att överleva. Klosterträdgårdar hade även
mindre inslag av dekoration, men de flesta växter valdes ut för sin
användbarhet som föda eller som läkemedel.
Trädgården
och blommor blev även en symbol för det kristna paradiset och edens
lustträdgård. Även häcklabyrinter blev ett inslag
I
staden kunde mindre trädgårdar innehålla örter och mindre växter,
medan större trädgårdar kunde innehålla fruktträd mm. Att kunna
odla sin egen mat var en viktig del i dessa tider.
Även
de första stadsparkerna dyker upp, byggda för förlustelse, men
även för att försköna och marknadsföra staden. Samt blev
botaniska trädgårdarna var ett vanligt inslag.
3. Redogör för betydelsen och användandet av vatten i italiensk trädgårdskonst från renässansen.
Vatten
i den italienska trädgårdskonsten skulle givetvis fylla en funktion
som bevattningssystem, men det fungerade även som utsmyckning och
kunde svalka besökare. Vattenskämt var ett populärt inslag och
vattnet tjänade som underhållning och överraskningsmoment i
trädgården. Vattnet var även stämningsskapande genom att fylla
trädgården med rörelse och ljud (t ex fontänsorl), trädgården
fick en teatralisk känsla. I vissa trädgårdar kunde vattnet vara
en del av utomhusborden och man kunde låta drycken ligga på kyla i
vattnet.
Det
rörliga vattnet kan kanske ses som ett sätt att tygla och styra
naturens krafter i en tid där man såg sig som herre över
landskapet.
Vatten,
t ex sjöar, kunde även få fungera som en fond, något man
betraktade trädgården mot.
4. Beskriv en valfri romantisk trädgård, hur du vandrar genom den och vad du upplever!
Den
romantiska trädgården är ett sätt att närma sig naturen, det är
ett lätt modifierat landskap. Känslan av det orörda landskapet var
viktigt, men samtidigt kunde inslag av ruiner och tempel, utplacerade
byggda ruiner, ingå i den romantiska trädgården. Många av dessa
kan vi känna igen från antikens byggnadsverk, då man medvetet valt
att bygga kopior av dessa. Dessa ruiner gav ett intryck av svunna
tider och förhöjer känslan av att vi befinner oss på en plats som
naturen styr över, en plats som naturen åter tagit makten över.
Dessa ruiner agerar som blickfångare och får oss att bege oss ut på
ett äventyr i trädgården. Samspelet mellan ljus och skugga var
viktigt för att skapa spänning. I landskapet kan vi se får som
betar markerna för att hålla gräsmattor och trädgrenar i trim.
När vi följer de slingriga vägarna stöter vi även på en ravin
med ett litet vattendrag som vi måste ta oss över. Här finns
lyckligtvis en bågbro av trä som vi kan använda oss av. En bit frn
bron skymtar en eremitgrotta. Kanske är den bebodd. När vi går
genom trädgårdslandskapet och når slutet märker vi knappt
övergången från den romantiska trädgården och den
icketillrättalagda naturen. Vi har dock gått långt och bestämmer
oss för att gå tillbaka och ta vägen förbi sjön som vi skymtar
bakom träddungen längre bort.
5. Vad utmärker en arts&crafts trädgård. Ange i punktform kortfattat de viktigaste dragen.
- Tradition blir viktig
- Traditionella blommor/växter används
- Trädgårdsarbetet blir ett hantverk, trädgårdsarkitekten föds
- Den konstnärlig ambitionen i trädgårdsarbetet tar större hänsyn till växternas färger
- Koppling mellan hus och trädgård får ett tydligt inslag vilket tar sig uttryck i utformningen som håller samman huset och trädgården, men även via dofter som skapar en närhet till trädgården. Du kan känna doften av och uppleva trädgården från huset.
- Rumslighet: klippta häckar och träd, trappor och murar som formade olika rum i trädgården
- Häckskyddade trädgårdar förhöjer känslan av att hus och trädgård hör ihop, de utgör tillsammans en sluten enhet.
6. Hur skiljer sig dagens trädgårdskonst från tidigare ideal?
I den privata trädgården
verkar vi ha kvar drag av arts-&-craft-trädgårdarna med sina
inhägnade trädgårdar. Dock finns inte samma rumslighet kvar i
själva trädgårdarna. I centrum står människan och det privata
rummet i centrum. Ett privat rum gjort för aktivitet för de
närmaste och vänner.
Den senaste stora
trenden är sten. Stenläggning av stora ytor med välformade gjutna
stenblock är ett tydligt inslag. Kanske för att man eftersträvar
en lättskött trädgård. Man har, eller kanske rättare sagt, tar
sig inte tid att vårda sin trädgård eller odla själv. Likaså har
trädäck fått ett allt tydligare inslag. Vad funktionen med trädäck
är är jag inte insatt i, men kanske handlar det om att skapa en
ytterligare en yta som inte behövs klippas, samtidigt som man inte
vill använda sig av mer stensättning i trädgården.
Odlingen har varit
frånvarande, men jag tycker mig se en trend om att det hemodlade
kommer tillbaka, gissningsvis blir det en övergång från dagens
stenlagda ytor till en trädgård som alltmer används till odling.
Dels för att spara pengar i kärva tider. Samtidigt kan man se att
det finns politiska intressen för stadsodlingar, vilket jag även
tror kommer att sprida sig ut till mindre orter och villaområden.
Köp boken: Adlibris | Bokia | Bokus
Referenslitteratur
Blennow, Anna-Maria (1995). Europas trädgårdar: från antiken till nutiden. Lund: SignumKöp boken: Adlibris | Bokia | Bokus
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar