Uppgiften går ut på att diskutera nyckelinstitutioner som dominerade sociologisk och antropologisk forskning i slutet av 1800- talet och början av 1900-talet: Religion, Staden, Social stratifiering, Familjen, Generationer och Medborgarskap
Del 1 – Staden som en institution
Staden i sociologins ögon
Vi lever i en tid som i
allt snabbare urbaniseras, vilket är en del av dagens social
förändringar (Turner 1999:204), där större delen av mänskligheten
lever i städer. Städerna har blivit centrum för ekonomin i olika
regioner, och de ses få flera håll som ekonomiska motorer för
såväl regioner som länder.
Doreen Masssey talar i
boken World City (2007) om hur många städer har blivit världsstäder
som till och med påverkar internationella ekonomier. Hon menar även
på att städerna får alltmer inflytande och bryter ner de
demokratiska möjligheterna för kringområdena, när den politiska
makten koncentreras i storstaden och storstadsregionerna. Samtidigt
menar hon på att inflyttningen till städerna, som lockar
högutbildade människor, tömmer övriga områden på kunskap, och
detta leder i sin tur till segregation i samhället.
Massey skriver även om
hur städerna arbetar med att skapa identiteter, något hon påpekar
skapar ett ”vi-och-dem”-samhälle. De som inte passar in, eller
känner igen sig, i den identitet som staden marknadsför, hamnar i
en utanförskapssituation.
I boken World City
(2007) skriver Massey om London, som får tjäna som ett exempel för
hur dagens städer får allt större inflytande över
internationella, regionala och lokala ekonomier, kultur, social
utveckling och politik.
Även Voltair har
påpekat att staden blivit ett centrum för kultur, handel och frihet
(Turner 1999:202).
Ett relativt nytt
exempel på detta är bl a hur flera orter och kommuner kring
Helsingborg (Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan,
Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga)
valt att ingå i något de kallar Familjen Helsingborg.
Turner tillägger att
”the origins of cities are closley associated with the growt of the
institution of writing as a bureaucratic process of management and
surveillance” (1999:205). Staden kan alltså även ses som ett
maktcenter gjort för att förenkla styrningen av kringliggande
områden.
Max Weber har även
talat om staden som ett center för den dominerade klassen (Turner
1999:206).
Jag kommer i följande
kapitel titta på identitetsskapandet ur Georg Simmels perspektiv.
Samt kommer jag att titta på hur Michel Foucault resonerat kring
staden och hur denna kan analyseras ur ett maktperspektiv.
Staden ur Georg Simmels perspektiv och hur det påverkar individen
Ur Georg Simmels
perspektiv kan vi se staden som en ny kulturell form (Turner
1999:214). Det var ett nytt sätt att leva och en ny sort individ
behövdes för att passa in i den nya livsstilen. Enligt Simmel så
främjade stadslivet, det urbana livet, en mer blasé individ. En
individ med mindre känslomässiga band, som bejakade sina
intellektuella sidor (Turner 1999:2011). När de känslomässiga
banden inte var lika starka mellan invånarna, fick individen axla
rollen att i alltfler sammanhang vara en främling (Turner 1999:210).
Turner sammanfattar det mat att säga att ”[t]he city /.../ was the
institutionalization of modern, economic individualism” (Turner
1999:211).
Detta kan vi tolka som
en teori som påpekar att stadsmänniskan fick anta en roll satt
agera mindre på känsla. På främlingar, vilket staden fylldes av,
kunde man inte utgå från att man kunde lita på.
När mindre
känslomässiga band är involverade leder även detta att individen
kan agera mer objektivt.Att slippa agera känslomässigt utifrån
traditionella krav innebär en frihet för individen (Calhoun
2012a:363). Simmel påpekar även att ju större grupper individen
vistas i desto större utrymme har individualiteten att utvecklas
(Calhoun 2012a:370). ”Competition will develop the speciality of
the individual in direct ratio to the number of participants”
skriver Simmel (Calhoun 2012a:366).
Diskussion utifrån Simmel
Analyserar vi staden
utifrån Simmels perspektiv, och utgår från att individen får allt
större utrymme att utveckla individualism ju större de sociala
nätverken är, kan man se staden som en plats dit en person som inte
känner att de passar in på en plats, eller känner att en plats
hämmar dem, föredrar att flytta.
Staden har ofta fått
symbolisera en plats dit man flyttar om man känner sig kväv av sin
omgivning. I småstäder och mindre orter får man ofta höra
uttrycket att ”alla känner alla” och därför flyttar man till
en större stad. Sådana flyttar kan man analysera utifrån Simmels
perspektiv om man söker förstå varför någon flyttar, och på
vilket sätt detta främjar individen. Är det friheten som individen
söker och uppnår individen verkligen någon större frihet genom
att flytta till staden?
Ett annat sätt att
använda Simmels teoretiska ramar för att analysera staden är att
titta på de begränsningar han även talar om. Ett större socialt
nätverk leder till större frihet, men samtidigt blir vi mindre
unika, då fler lika individer lockas till samma plats. Så frågan
är om individen söker sig till en plats för att få mer frihet,
eller om individen söker en ny gemenskap.
Jag anser det alltså
inte vara helt säkert att urbaniseringen leder till en ökad
individualism, eller om det bara leder till nya mer homogena
gemenskaper
Staden som ett maktcentrum ur Michel Foucaults perspektiv
Michel
Foucalt påpekar i boken Övervakning och straff att få befolkningen
att bli bofast var en viktigt del i processen för att kunna utöva
kontroll över befolkningen (Foucault 2003:219).
Bofasthet
och en samlad befolkning möjliggör enligt Foucault en effektiv
maktutövning så kostar så lite som möjligt (Foucault
2003:218-219) och har som avsikt att ”bringa ordning i den
mänskliga mångfalden”.
Foucault
har tittat på hur samhällets insyn i privatlivet blivit allt
större. Genom byråkratisering och registrering av alltmer i
samhället har staten fått allt större möjlighet att kunna styra
befolkningens liv.
Staden
som en plats dit såväl politisk, ekonomisk och kulturell makt
samlas blir en god grund för att utöva denna makt på både
närliggande områden, men som andra även visat, internationellt.
Foucault
menar dock inte att maktutövningen berövar andra på möjligheter,
utan det skapar även möjligheter (Calhoun 2012b:307). Man kan
därför även göra ett antagande att när olika regioner har en
starkt stad, så vinner även regionen på detta (vilket verkar vara
den vanligaste tanken i dagens samhällsplanering).
Att använda Foucault för att analysera staden ur ett maktperspektiv
Utifrån
Foucault perspektiv kan vi analysera staden och dess möjlighet till
övervakning och utövade av makt av individen. I mina ögon kan
staden tyckas vara ett kaos av individer, men i staden är åtminstone
myndigheter mer tydligt närvarande då det ofta är här som
myndigheter idag samlar sina kontor. Mindre orter tappar förlorar
allt mer sin lokala poliskontor, tidningsredaktioner, postkontor etc.
Känslan
av myndigheternas närvaro kan alltså vara en intressant aspekt att
analysera staden på, för att förstå huruvida befolkningen känner
sig mer övervakade. Å andra sidan kan mängden invånare i en stad
skapa en större känsla av att vara bevakad – man kanske känner
att man försvinner i mängden.
På
samma sätt skulle det kunna analyseras ur ett myndighetsperspektiv
för att förstå huruvida myndigheterna har lättare att utöva
kontroll i staden är på landsbygden och på småorter. Samtidigt
har vi dock andra teorier som talar för att på mindre orter så
sköter sig övervakningen av sig själv, då ”alla känner alla”
och har koll på varandra.
Huruvida
staden är ett problem eller inte när den utövar makt bör också
analyseras. Foucault har påpekat att maktutövning inte alltid är
av ondo.
Del 2 – Social stratifiering som en institution
Är de inlägg vi delar på Facebook opinionsbildande?
De
sociala medierna såsom Facebook och Twitter har de senaste åren
blivit allt viktigare både för privatpersoner, företag, statliga
instanser och politiker. Det är där stora delar och en växande
skara av den svenska befolkningen är aktiva. Kan man nå ut till
människor på ett ställa så finns det antagligen vinster att göra
där, såväl ekonomiska som sociala. Privatpersoner vill nå ut till
sina vänner, bekanta och nätverka med likasinnade (användningen
sociala medier kan skilja sig mellan olika personer, men det är
inget jag kommer att fördjupa mig i här). Företagen vill nå ut
till kunder, kanske enbart för att informera, men ändå är tanken
att denna kontakt i slutändan på något sätt ska leda till vinster
för företaget. Statliga instansers, myndigheternas ideal idag är
att finnas där befolkningen finns, man ska vara tillgänglig.
Politiker vill nå ut med sina åsikter, vinna röster och påverka
samhället.
Det
jag kommer att prata om i just denna uppgift är vardagspolitiken.
Saker som folk engagerar sig i oavsett om de kallar det politisk
ståndpunkt eller sunt förnuft (vad som är sunt förnuft skiljer
sig givetvis åt beroende vilket politisk ståndpunkt, medveten eller
omedveten, man har). På Facebook och Twitter har det blivit lättare
att följa sina vänner och bekantas politiska ståndpunkter. Hemma
vid middagsbordet, på fest eller under annat socialt umgänge med
vännerna är politik inte det som står på agendan (givetvis
beroende på vilka personer men umgås med, och diskuterar man
politik på en fest är det oftast något man snubblar in på).
Facebook
har dock blivit en plats där många delar med sig av
tidningsartiklar, debattinlägg, öppna brev och egna åsikter.
Personernas politiska åsikter åskådliggörs på ett sätt som inte
varit lika tydligt vid middagsbordet. Man kan se mönster i de
artiklar och de åsikter som en person håller med om, eller det
motsatta, sätter sig emot.
Många
delar med sig av länkar till de olika artiklarna och debattinläggen,
de uppmanar dig att läsa dem, de uppmanar dig att ”tänka på det
till nästa valår”. Frågan är dock vem som läser dessa länkar
någon delar med sig av på Facebook och Twitter. Når man ut till
personer som tidigare inte tänkt på de problem som man pekar på?
Påverkar man någon? Påverkar man opinionen? Är dessa länkar till
artiklar och debattinlägg opinionsbildande? Vem når du ut till när
du länkar till en artikel eller ett debattinlägg på Facebook?
Lägga fram en hypotes och ett teoretisk ramverk
I det här arbetet
kommer jag antagligen inte kunna svara på frågorna huruvida de
delade artiklarna och debattinläggen är opinionsbildande eller
inte. Arbetet går framförallt ut på att skapa en hypotes kring
detta, en hypotes som ska kunna prövas. Samt har jag valt att skapa
ett teoretiskt ramverk som man kan ha hjälp av när man tittar
utvärderar hypotesen.
Då jag uppgiften går
ut på att använde en klassisk sociolog och en modern sociolog har
jag valt att använda mig av Max Webers stratifieringskoncept och
Pierre Bourdies fältbegrepp.
Vad är social stratifiering?
Social stratifiering
är, i användning, nära besläktat med ordet klass. I
grunden handlar det om att man belyser olika typer av social
grupperingar, vilka likheter och skillnader som finns mellan dessa
olika grupperingar, samt vad detta innebär för de individer som är
en del av viss grupp/klass/strata/samhällsskikt.
Det som Karl Marx
kallade klass är en form av social stratifiering. I Marx teori delas
samhället upp i olika klasser beroende på ekonomiska möjligheter
eller mer specifikt, beroende på om ägandeförhållande (Turner
1999:221, 223). Den enkla formen av uppdelning blev mellan borgare
(de som ägde produktionsmedlen) och proletärer (arbetarna).
Denna form av uppdelning
kan tyckas vara begränsad då den missar att andra potentiella
grupperingar och samhällsskikt, och klassanalysen fick kritik just
för att man menade på att alla samhällsproblem inte enbart kunde
analyseras ur ett klassperspektiv (Turner 1999:223).
Det är här som social
stratifiering kommer in. Social stratifiering utgår från tanken att
det finns fler olika former av samhällsskikt, vilka inte baseras
enbart på ekonomiska och ägandeförhållanden. Med hjälp av en
teori kring social stratifiering kan vi analysera samhället ur flera
olika perspektiv och uppdelningar, såsom t ex etnicitet, kön,
politiks tillhörighet, födelseort, utbildning, intressen etc.
Egentligen kan social stratifiering använda sig av väldigt snäva
gränsdragningar beroende på hur användbart det är i sammanhanget.
Med hjälp av
stratifiering kan man belysa maktbalans mellan olika samhällsskikt
och grupperingar. Det är, enligt mig, ett av de vanligaste sätten
att analysera samhället på ur en liberala demokratiska ståndpunkt
(såväl inom vänsterliberalism som högerliberalism). Man belyser
olika gruppers möjlighet att att påverka sin egen situation i
samhället.
Social stratifiering utifrån Max Weber
Max Weber var en av de
tidiga sociologerna som började tala om social stratifiering. Bland
annat framhöll han att ekonomiska möjligheter inte var det enda som
påverkade det inflytande olika grupper och individer hade i
samhället. Han pekade på att även prestige, vilket man kunde få
genom utbildning, kunskapsinhämtning eller bara vara väldigt duktig
på sitt område (t ex en konstnär eller musiker) var en viktig
aspekt (Turner 1999:225). Hur mycket pengar någon hade var alltså
inte det viktiga för vilket inflytande man hade i alla sammanhang.
Weber påpekar att ”Man does not strive for power only in order
to enrich himself economically” (Calhoun 2012a:310)
Webers definierade de
tre begreppen klass, statusgrupp och partier (Calhoun 2012a:312).
Klass handlade om, som
även Karl Marx definierat det, ekonomiska möjligheter och ägande,
men de var i Webers mening ingen homogen grupper där alla var lika,
utan även inom en klass fanns olikheter. Klasser har en ekonomisk
definition.
Statusgrupper
definierade Weber som grupper med individer som hade en liknande
livsstil (Calhoun 2012a:315), och det kvittade huruvida de hade olika
ekonomiska möjligheter. Det som var kärnan i statusgrupper var
framförallt det sociala livet och de sätt man uttryckte sig på i
livsstil – statusgruppen är en social definition.
Partier är grupper som
organiserar sig för att ta kontroll över det sociala livet och ute
efter att söka politisk dominans. Den politiska dominansen medför
att man kan påverka samhället – det sociala. Partier har en en
agenda och politisk definition (Calhoun
2012a:319).
Med teoretiska angrepps
sett ger oss möjligheten att belysa gruppkonflikter utifrån fler
perspektiv än vad Marx klassbegrepp gör. Den kan hjälpa oss att
klassificera vilken form av information som någon väljer att dela
på Facebook.
Det är dock inte så
enkelt att man enbart kan säga att en vissa artiklar och
debattinlägg handlar kan sättas i ett av dessa fack. Och jag vill
själv påstå att både ekonomiska förhållande och livsstils
förhållande många gånger har resulterat i politik. T ex finns det
en politisk kamp mellan huruvida fri marknaden ska vara och var
gränsen gå för statens inblandning i ägande (kollektivt ägande)
och hur fördelningen av det ekonomiska ska ske.
Tittar vi på
livsstilsbaserade tankar så som ekologiskt hållbar livsstil eller
en fysiskt aktiv livsstil, så finns det politiska grupper som jobbar
för att t ex öka intresset av en ekologisk livsstil, samt politiska
intressen som jobbar för att mer fysiskt aktiv livsstil. Samtidigt
går detta ofta ihop med ekonomiska intressen, varje grupp försvarar
sina intressen och framhäver fördelarna med att satsa på deras
agenda.
Det är alltså svårt
att helt skilja dessa tre kategoriseringar från varandra.
Social stratifiering utifrån Pierre Bourdieu
Pierre Bourdieus
fältbegrepp är nära besläktat med Max Webers tankar kring
stratifiering. Bourdies fält begrepp är en teoretisk modell som gör
det möjligt att belysa olika grupperingar och intresse sfärer i
samhället. Bourdieu talar även om hur dessa fält även består av
och främjar olika habitus (personlighet hos individen) och olika
former av kapital (Bourdieu delar bland annat in det i det i socialt
kapital, kulturellt kapital och ekonomiskt kapital). Vilket kapitalet
som kan främja individen kan skiljer sig från olika fält. Ett
exempel är till exempel att inom affärsmannasfären (eller, om vi
ska hålla oss till Bourdieus begrepp, affärsmannafältet) så kan
det vara ekonomiskt kapital som ger individen prestige. De individer
med mycket pengar, är de som får mest prestige (detta är enbart
ett exempel och inget jag grävt så djupt i). Tar vi istället
entreprenössfären, eller entreprenörsfältet, så kan det istället
vara att det är idérikedom hos individen som är något som ger
prestige i andra entreprenörers ögon. I entreprenörsfältet är
det därför det kulturella kapitalet, i form av idérikedom, som
värderas högre än den ekonomiska kapitalet. En god entreprenör
behöver ej vara rik, men en god affärsman bör vara rik. Samma
tankar gäller inom det konstnärliga fältet. Som konstnär är det
kanske inte så viktigt huruvida du tjänar pengar på din konst,
utan istället är det viktiga att andra konstnärer anser dig vara
en god konstnär (Calhoun 2012b:364).
Det viktiga är alltså
att du har rätt sorts kapital för att få prestige inom ett visst
fält, och därmed kunna utöva ett inflytande inom fältet.
Bourdieu påpekar att
individen och dess tankar är mer strukturerade än vad många
teorier kring subjektivitet påstår. Han menar på att man måste ta
med i det teoretiska sammanhanget att individen påverkats av de
sociala strukturer som finns runt om hen (Calhoun 2012b:327,
348-349). Dock påpekar han att strukturerna hela tiden är i
förändring och påverkas av individen.
Detta antyder just på
att det finns en viktig aspekt att titta på när man vill analysera
de nätverk någon når ut till och huruvida de länkar man delar på
Facebook kan vara opinionsbildande. Dels har vi en teoretisk
utgångspunkt som säger att aktören är formad av sin omgivning (bl
a sina vänner), men samtidigt har aktören möjlighet påverka de
sociala strukturerna. Vi måste alltså titta på hur långt ifrån
aktörens åsikter ligger från övriga vänner. Och i beräkningen
måste vi ta in aktörens position på fältet för att förstå hur
mycket inflytande hen har i sina vänners fält. Är en större del
av vännerna aktiva inom samma fält och aktören har ett hög
auktoritet/prestige (mycket relevant kulturellt kapital), kan detta
medföra att aktören kan påverka opinionen inom fältet. I ett
annat fält där aktören dock inte har hög auktoritet kan det
medföra att opinionspåverkan bli minimal.
Inom olika fält
utvecklar även individen även olika habitus – ”personligheter”.
Bourdieu påpekar att dessa habitus är anpassade till fältet man
är aktiv inom (flera fält kan givetvis överlappa varandra), och
att individen försöker att upprätthålla detta habitus genom att
välja ut den information den tar till sig för att värna om sin
fortsatta existens (Calhoun 2012b:353-354).
Utifrån den idén bör
man alltså även utgå från att när aktören delar en artikel
eller ett debattinlägg är risken stor att andra individer som inte
håller med aktören som delar information, då väljer bort att läsa
artikeln, eller ifrågasätter den delade artikeln (Calhoun
2012b:354).
Att använda sig av begreppet social stratifiering för att belysa huruvida vårt engagemang på Facebook är opinionsbildande
För att kunna belysa
huruvida vårt engagemang och de länkar, debattinlägg och
debattartiklar vi delar på Facebook är opinionsbildande bör vi se
både oss själva som en del av ett strata eller ett fält. Sedan
måste vi själv veta vilket strata eller fält vi agerar inom. Vi
bör även fokusera på vilka som engagerar sig i i de länkar vi
delar, vad de kommenterar och hur de kommenterar.
Med utgångspunkt ur
både Webers och Bourdieus teoretiska ramverk kan vi anta att det
inte enbart är de med ekonomisk makt som påverkar opinionen. Den
som har hög prestige, eller ett stort kunskapskapital, inom ett ämne
kan tänkas ha en större möjlighet att påverka opinionen. Vi bör
därför utgå från att vi måste värdera avsändaren, den som
länkar till en viss artikel eller debattinlägg, utifrån vilken
tyngd hans ord och vilken kunskap hen har i ämnet.
Påverkar delade länkar på Facebook opinionen?
Utifrån ovanstående
antaganden om olika starta och fält kan vi anta att:
- Den som har mycket prestige/relevant kapital inom ett visst ämne har större möjligheter att påverka opinionen.
- Man har olika stora möjligheter att påverka opinionen inom olika strata/fält.
- En möjlighet att påverka opinionen är alltså beroende av huruvida vi når ut i det strata/fält där vi har hög prestige/relevant kapital.
Vi kan därför göra
ett antagande, en hypotes, att huruvida de delade länkarna på
Facebook är opinionsbildande, eller opinionsförskjutande, beror
dels på personens prestige (kulturellt kapital) i ämnet (fältet),
vilka vänner hen har på Facebook (vilka fält han når ut till).
Utgår vi från Bourdieu
kan vi också tillägga att det kan vara svårt att vara
opinionsbildande och opinionsförskjutande, då informationen som
delas inte mottas av intresse av de som tycker annorlunda (har ett
annat habitus).
Diskussion
Något som är svårt i
sådana här undersökningar kan vara att analysera och förstå hur
de komplexa nätverken som en person byggt kring sig ser ut. Vissa
personer kan omge sig med både liktänkare och oliktänkare, andra
omger sig till en större del med liktänkare.
Att analysera ett sådan
nätverk och hur det påverkar opinionen kräver mycket kartläggning
av både aktören och de personer som tar del av informationen.
Huruvida någon tar del av informationen kan dock vara svårt, och
kräver att man tar kontakt med de som är en del av aktörens
nätverk.
Sådana undersökningar
skulle förenklas om aktören själv har ett intresse av att fråga
sina vänner och bekanta om de läser inläggen och hur de resonerat
kring det hen delat.
Referenslista
Calhoun, Craig J. (red.) (2002). Classical sociological theory. Oxford: BlackwellCalhoun, Craig J. (red.) (2007). Contemporary sociological theory. 2nd ed. Malden, MA: Blackwell Pub.
Calhoun, Craig J. (red.) (2012a). Classical sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell
Calhoun, Craig J. (red.) (2012b). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell
Foucault, Michel (2003). Övervakning och straff: fängelsets födelse. 4., översedda uppl. Lund: Arkiv
Massey, Doreen (2007). World city. Cambridge: Polity
Turner, Bryan S. (1999). Classical sociology. London: SAGE
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar