onsdag 22 januari 2014

Angående artikeln att "Max talar om för anställda hur de ska rösta"

"I ett internt mejl till anställda chefer och medarbetare skickar hamburgerkedjan Max ledning en uppmaning till de anställda att rösta på Alliansen", skriver Metro.
Fakta:
Företag är viktiga för samhället, beskattas av samhället, och har lika stor rätt (och skyldighet) som vem som helst att uppmuntra, upplysa och delta i den politiska diskussionen.

Läs artikeln:
Här talar cheferna om för anställda hur de bör rösta

Läs även intervjun med VD:n på Svenska Dagbladet:
Max: En fullständig katastrof
SvD: "Vill ni påverka hur era anställda röstar i höstens val?
Richard Bergfors (VD Max): – Absolut inte. Jag skulle vara extremt naiv om jag trodde att jag kan påverka hur de röstar. Folk har betydligt mer integritet än så. Vad jag vill är att få till en debatt i frågan. Mitt mål är helt politiskt obundet, jag har varit emot alliansen i en massa frågor innan."
Utdrag ur brevet:
"Det är valår och om oppositionen (S+V) vinner valet vill de höja både restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga. Det vore en fullständig katastrof för oss och branschen och det kommer att få stora konsekvenser för vår tillväxt."

Än så länge har jag bara sett alliansmotståndare tolka in dolda hot i de orden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar