onsdag 22 oktober 2014

Failed to Connect to Database. An underlying database error occurred. Class not registered. (ArcCatalog/ArcCatalog) - GIS Tutorial 4-1 i GIS Tutorial Basic Workbook av Gorr & Kurland

När jag gick igenom Tutorial 4-1 i boken GIS Tutorial Basic Workbook for ArcGIS 10.1 av Gorr & Kurland (2013) fick jag följande meddelande när jag skulle lägga till CensusData.xlsx i Chapter4.gdb:
Failed to Connect to Database. An underlying database error occurred. Class not registered.
För att hitta en lösning på problemet och komma runt problemet fick jag söka efter ett svar på nätet.

En kortsiktig lösning var att öppna filen CensusData.xlsx i Microsoft Excel och "Spara som.." CensusData.xls. Denna lösning använde jag mig av, och det gick efter det att fortsätta följa instruktionerna i boken.

En annan  lösning var att installera Microsoft Office database engine 2007 (2007 Office System Driver: Data Connectivity Components). Detta har jag nu också gjort, och förhoppningsvis är detta en långsiktig lösning på problemet. (Jag uppdaterar detta inlägg när jag testat).

För mer information:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar