Uppgiften går ut på att diskutera hur de olika teoretiker och perspektiv i den klassiska och moderna sociologin ser på metodfrågan, och vilka konsekvenser det ger för hur vi kan studera samhället. Även styrkor respektive svagheter i de olika perspektiven ska diskuteras.
Inledning
Jag
måste erkänna att den här uppgiften skapade lite huvudbry då det. Som jag förstår det, är det meningen att fokus ska ligga på de olika
teoretikernas/perspektivens syn på den sociologiska metodfrågan.
Huvuddelen av den lästa litteraturen, som ingår i denna uppgift,
anser jag dock framförallt diskuterar det teoretiska aspekterna
kring byggstenarna av de sociala strukturerna. Givetvis ligger sådan
teori till grund till hur man söker sätt att närma sig området
metodiskt, och i flera fall har jag valt att diskuterar hur dessa
teoretiska ramar påverkar det metodologiska tillvägagångssättet.
Jag
anser alltså att det inte funnits någon tydlig metoddiskussion i
samtliga texter som jag gått igenom. Detta medför att vissa kapitel
i uppgiften kan kännas tunnsådda, men det beror helt enkelt på att
jag anser att det inte funnits någon tydlig metoddiskussion eller
metodiska teoritillämpning i de lästa artiklarna.
De
namn som figurerar i denna artikel är Karl Marx, Max Weber, Emile
Durkheim, Max Horkheimer, Karl Mannheim, Talcott Parson, Theodor
Adorno, Alfred Shutz, Peter L. Berger, Thomas Luckmann, Erving
Goffmann, Herbert Blumer och Anthony Giddens.
De
olika teoretikerna lägger olika vikt på huruvida det är
individen/aktören som skapar de samhälleliga strukturerna
eller om det är de samhälleliga strukturerna som skapar
individen/aktören. Man problematiserar förhållandet mellan aktör
och struktur, och huruvida det finns ett dynamiskt förhållande
mellan dessa två, och hur starkt de i så fall influerar varandra.
Ytterligare
ett problem som dyker upp i de olika teorierna, och påverkar det
metodologiska tillvägagångssättet, är huruvida det finns en
objektiv social verklighet eller om den sociala verkligheten
är subjektiv. Finns det objektiva fasta sociala strukturer
som upplevs på samma sätt av alla människor, eller är de sociala
strukturerna, den sociala verkligheten en tolkningsfråga som skiljer
sig mellan olika grupper, kulturer och individer?
De
tidiga teoretikerna såsom Karl Marx, Max Weber, Emile Durkheim
lägger stor vikt på de sociala strukturerna och hur dessa
strukturer styr individens förutsättningar, de har ett
deterministiskt perspektiv.
Utifrån
en sådant perspektiv är det samhällsstrukturerna som bör studeras
för att kunna ge svar på det sociala livets, samhällets,
utveckling. Förklaringen till socialt handlande kan hittas i
samhällsstrukturerna, något som Durkheim bl a kallar sociala fakta.
Ju
längre fram i tiden vi söker oss bland teoretikerna desto tydligare
blir ett allt större fokus på individen, individens egna medvetna
val och handlingar, och de interaktion som sker mellan mellan
individerna. Detta kallas i många fall analys på mikronivå,
mikrosociologi och här får individens meningsskapande ett viktigare
roll (Calhoun 2012b:28)
Utifrån
ett sådant perspektiven är det individerna som blir föremål för
forskningsmetoden. Individens egna berättelser och förståelse
kring ett visst handlande blir en viktig del att förstå. Detta är
något sam framförallt blivit ett viktig inslag för den kvalitativa
forskningsmetoden (Calhoun 2012b:33).
Den klassiska perioden
Under
kapitlet Den klassiska perioden diskuterar jag Karl Marx, Max Weber,
Emile Durkheim, Max Horkheimer, Karl Mannheim, Talcott Parson och
Theodor Adorno. Indelningen är gjord utifrån kursböckerna.
Den
klassiska perioden karaktäriseras av en kritisk hållning till
förändringar i samhällsstrukturens. Framförallt diskuteras hur
samhällets strukturer eller dominerande grupper påverkar och
förtrycker individen. Samt huruvida den sociologiska vetenskapen kan
vara objektiv eller om den är subjektiv. Individen har inget tydlig
roll i den sociologiska vetenskapen. Dock är inte ett
individperspektiv helt frånvarande.
Karl Marx
Karl
Marx teoretiska antagande karaktäriseras av ett samhälle i
konflikt,
en konflikt som framförallt står mellan olika klasser. Det som Marx
pekar på är den ekonomiskt determinism, att ägandeförhållande i
stora drag styr vem som blir den dominerande klassen och därmed
utövar makt över samhället (Calhoun 2012a:137; Marx
1845:143-144). Han analyserade samhället och det sociala livet med
kritiska ögon (Calhoun 2012a:138). Han banade vägen för en kritisk
samhällsvetenskap som fokuserade på de samhällsstrukturer som
skapade konflikt, i motsats till andra teoretiker som valt att titta
på de samhällsstrukturer som skapar stabila samhällen.
Att
analysera samhälle ur ett sådant perspektiv innebär med andra ord
att en viktig del i analysen blir att studera de materiella
förhållandena för att få en förståelse för var makten och
därmed var de rådande samhällsideal föds.
En
styrka med denna typ av teoretisk utgångspunkt är att man kan
belysa olika gruppers möjligheter att påverka sin framtid. Ett
problem med det perspektivet är dock att det lämnar individens egen
vilja utanför och bortser från alla de individer som inte fastnar i
sin grupp/klass och inte är determinerade att för alltid vara en
del av sin klass utan att en revolution äger rum som omkullkastar
maktförhållandena (Calhoun 2012a:138).
Emile Durkheim
”Methodological rules are to science what rules of law and morality are to conduct. They direct the thinking of the scientist just as the latter govern the action of men.” (Durkheim1893:240)
Emile
Durkheims fokuserade i sin teori och sitt metodologiska perspektiv på
det han kallade sociala
fakta.
Han påpekade att det utanför individen fanns krafter som styrde hur
individen agerade, krafter som låg utanför individen möjlighet att
påverka (Durkheim 1895:204, 208). Dessa sociala fakta var, enligt
Durkheim, sociologins mål att hitta och definiera genom att
metodiskt studera det sociala livet. Man skulle förstå den sociala
faktans inverkan på det sociala livet (Durkheim 1895:218).
Med
Durkheims ord (1895:209-210):
A social fact is any way of acting, whether fixed or not, capable of exerting over the individual as external constraint;
or:
which is general over the whole of a given society whilst having an existance of its own independent of its individual manifestation.
Durkheim
hade en tanke om att det finns objektiva sociala strukturer som
fyller en viss funktion för samhället, något som upprätthåller
och skapar ordning i det sociala livet. Genom att hitta dessa skulle
man kunna förstå sociala problem, men även de krafter som skapade
social ordning, ”We
must also /.../ discover the part that it plays in the establishment
of that general harmony
(Durkheim 1895:214). En analys innebär att del ta reda på den
sociala faktans funktion för att förklara ett socialt fenomen
(Durkheim 1895:213). Detta försökte Durkheim sig själv på genom
att visa på hur det sociala fenomenet självmord kunde härledas
till olika social fakta (Durkheim 1983).
Max Weber
Max Weber såg
historiskt givna samhälleliga strukturer som en viktig aspekt i hur
samhället formades, han brukar klassificeras som en historisk
determinist, men han gav även individen en
mer framträdande roll än Marx och Durkheim.
Weber talade om två
sorters förståelser, observerad förståelse (observational
understandning) och förklarande förståelse (explanatory
understanding). Observerad förståelse innebär att man ser
att något görs på ett visst sätt, men ser ett socialt fenomen.
Det handlar om att förstå vad någon gör, vad någon utför för
handling. Förklarande förståelse är den som berättar
varför något görs på ett visst sätt, varför någon utför en
viss handling, varför ett socialt fenomen äger rum (Weber
1904:282). Det handlar om att förstå varför någon
utför en viss handling. För den sociologiska vetenskapen lade han
mycket vikt vid den subjektiva verkligheten, den förklarande
förståelsen. För att kunna förstå sociala fenomen var man
tvungen att förstå dem ur ett kontextuellt perspektiv. En viss
handling kunde enbart förstås om man tittade på dem i sitt
historiska och kulturella sammanhang, han kallade detta
verstehen-metoden.
Han
påpekade även att den sociologiska vetenskapen skulle eftersträva
värdeneutralitet och
framhöll det hand kallade idealtyper (Weber
1904:278). Idealtyper
var utopiska idéer om hur något borde vara (Weber
1904:274) och fångade in karaktäristiska drag av ett socialt
fenomen. Det var ett redskap som kunde användas till att metodiskt
undersöka samhällsstrukturer och var, enligt Weber, så nära den
sociologiska vetenskapen kunde komma vetenskaplig objektivitet (Weber
1904:273). Idealtyper kan alltså ses som ett analysverktyg.
Weber
har vad jag upplever som en mer pragmatisk syn på vad objektivitet i
den sociologiska vetenskapen är. Han skriver:
”The 'objectivity' of the social science depends rather on the fact that the empirical data are always related to those evaluative ideas which alone make them worth knowing and the significance of the empirical data derived from these evaluative ideas.” (Weber 1904:278)
Den
sociala kunskapen som den sociologiska vetenskapen leder till har med
andra ord en mening inom vissa kulturella och historiska ramar, men
behöver inte vara allmängiltig för att vara meningsfull.
Max Horkheimer
Max
Horkheimer anser att att även om individen och grupper kan agera
utifrån medvetna val så är de ändå en produkt av historia och
beter sig i stora drag på ett mekaniskt sätt (Horkheimer
1937:428, 431).
Horkheimer
påpekar att en teori härleds genom att studera samhället och kan
kallas giltig när de härledda påstående om samhället/hypoteserna
stämmer överens med hur det verkligen ser ut (Horkheimer
1937:425-426). Han lägger även stor vikt på den kritiska
teorin, att studera samhället ur ett kritiskt perspektiv för att
kunna motarbete motsättningarna i samhället (Horkheimer
1937:431). För att kunna göra detta kan man inte enbart
samla in fakta, då detta enbart är vad han kallar deskriptiv
sociologi, utan även förstå den
historiska utvecklingen (Horkheimer 1937:436).
Kritisk
teori bör även vara något som förändras i takt med tiden och
samhällets förändring och utmaningar.
Utifrån
Horkheimer tolkar jag det som att han anser att kritisk teori i sig
är viktigt för att motverka de motsättningar som uppstår i
samhället. Analysmetoder och teori måste anpassas till den tid de
är del av samtidigt som det historiska perspektivet är viktigt i
metoden.
Talcott Parsons
Talcott
Parsons talar en del om det subjektiva och objektiva i den
vetenskapliga metoden och försöker tydliggöra det sociologiska
fältet och tydliggöra vad man bör titta på för att skapa
sociologisk kunskap. I likhet med Weber talar han om situations- och
platsbunden objektivitet. Han pekar på sociologin står inför ett
metodiskt problem och att vetenskaplig teori enbart är användbar om
den hjälper till att förstå verkligheten (Parsons 1937:355), det
ger en pragmatisk ton på metoddiskussionen.
Parsons
säger och vikten av funktion:
”If social systems is to be the major unit of reference of the total theoretical scheme as a whole, it must be treated in functional terms” (Parsons 1948:355)
Han
påpekar även att man bör skilja på strukturella
system och funktionella
system. Strukturella
system är stabila, det är samhällsstrukturer som består över
längre tider. Funktionella system är dynamiska och här sker
förändringar oftare (Parsons 1961:503-504).
Även
individen får en tydligare roll hos Parsons, och han anser att det
är lika viktigt att undersöka
sociala strukturer och kultur som att undersöka individen och
personligheten (Parsons 1961:509).
Idealtyper
betonas också av Parsons då han anser att vi inte kan fånga in
alla den mångfald som de sociala strukturerna byggs upp av (Parsons
1961:512)
Karl Mannheim
”It is always the dominant group which is in full accord with existing order that determines what is to be regarded as utopian, while the ascendant group which is in conflict with things as they are is the one that determines what i regarded as ideological.” (Mannheim 1936:302)
Karl Mannheim ser likt
flera andra teoretiker att det finns en dominerande grupp vars idéer
genomsyrar samhällsstrukturerna (Mannheim
1936:302). Dock är hans syn inte så deterministisk, utan han
ser även att det underifrån växer idéer som utmanar det de
etablerade samhällssystemen.
Mannheim skiljer på det
han kallar ideologi och utopi (Mannheim
1936:297-300). Samhället
kan analyserar utifrån dessa koncept där ideologi är de rådande
idéerna som styr, medan utopi kan anses vara de idéer som utmanar
den rådande ordningen. Utopi kan dock få fäste i samhället och i
sin tur bli en ideologi, en del av den rådande samhällsstrukturen.
Han menar på att det finns ett dialektiskt förhållande mellan
ideologi och utopi (Mannheim 1936:301-302), och samhället är därmed
alltid i förändring. Utopi kan ibland ses som något som står för
och kämpar för orealiserade behov i samhället som den etablerade
ideologin inte lyckas lösa.
Även
Mannheim, likt Weber, påpekar den subjektiva verkligheten som är en
produkt av historia och det samhälle/kultur vi lever i (Mannheim
1936:298).
Utifrån
detta perspektiv tycker jag att utopi och ideologi kan fungera som
metodologiska redskap för att analysera samhällsstrukturer.
Theodor Adorno
Theodor
Adorno är ytterligare en i raden av teoretiker som, likt Horkheimer,
anser att det är viktigt med kritisk teori för att motarbeta
förhärskande idéer. Någon objektiv sanning är ouppnåelig om
rådande sanningar inte ifrågasätts (Adorno 1951:326-327).
Samtidigt medger han att sanningen alltid kommer att vara subjektiv
då människans sinne alltid ”varit under en förtrollning”
(Adorno 1951:329)
Den moderna perioden
Under
kapitlet Den moderna perioden diskuterar jag Alfred Shutz, Peter L.
Berger, Thomas Luckmann, Erving Goffmann, Herbert Blumer och Anthony
Giddens. Indelningen är gjord utifrån kursböckerna.
Den
moderna perioden karaktäriseras framförallt av att individen och
den sociala interaktionen mellan två eller flera individer får en
tydligare roll i sociologin (Calhoun 2012:27), definitionerna
mikrosociologi och socialpsykologi blir vanliga.
Alfred Schutz
Alfred
Schutz teoretiska perspektiv
har ett fenomenologiskt perspektiv. Med andra ord blir individens
tolkning av sin verklighet viktig.
Schutz
pekar på att vi tolkar vår omvärld genom socialt konstruerade
koncept. Vi har lärt oss hur man brukar agera i en viss situation,
och vad olika signaler och symboler betyder när man använder dem
(Schutz 1932:38). Detta gör
att vi förstår andra individer genom att sätta oss in i den andre
individens roll för att förstå den andra (Schutz
1932:37-38).
Problem
i kommunikation uppstår när sändare och mottagare tolkar och
använder signaler och symboler på olika sätt och därför inte kan
tolka varandra rätt (Schutz 1932:40).
Till
metoddiskussionen tillför Schutz förståelsen för hur tolkning av
symboler och signaler blir en viktig del, inte enbart mellan två
individer, utan även över samhälleliga och kulturella gränser.
Erving Goffmann
Erving
Goffmann introducerar den dramaturgiska ansatsen med begrepp hämtade
från teatervärlden i sociologin och socialpsykologin. Han talar om
hur vi i det sociala mötet kan anta olika roller och masker, samt
hur vi använder oss av olika roller beroende på på vilken scen
(socialt sammanhang) vi står på. Han påpekar att vi i mötet med
andra personer utvecklar vår personlighet och hittar vår roll.
(Goffman 1959:48). Likt Schutz blir olika symboler och signaler
viktiga i kommunikationen.
Detta
är en teori som tydligt studerar det sociala livet på mikronivå,
alltså på den nivå där individerna möts. Samhällsstrukturerna
har en återhållsam karaktär, men är fortfarande närvarande då
dessa strukturer är de som ger symboler.
Direkt,
utifrån de texter som ingick i kurslitteraturen, kunde jag inte få
fram någon tydlig metoddiskussion, dock återkommer jag till hur
dessa teorier kan påverka den sociologiska metoden i
diskussionsavsnittet.
Peter L. Berger & Thomas Luckmann
Berger
och Luckmann presenterar ett perspektiv där det finns en dialog
mellan individ och samhällsstruktur.
Samhällsstrukturer/institutioner är något som skapar ett ramverk
för hur individen kan välja att agera (Berger & Luckmann
1991:72).
De
har även ett historiskt perspektiv och påpekar att det inte går
att förstå institutioner utan att känna till deras historia
(Berger & Luckmann 1991:72). En institution består av
återkommande handlingar som till slut blir så etablerade att de
blir en del av de blir en del av de normala samhällsstrukturerna.
Institutionerna produceras av aktörens/individernas handlingar, det
är en mänsklig produkt som i längden kan bli en form av socialt
fängelse. Dock påpekar man att dessa strukturer inte oföränderliga,
utan det finns hela tiden en dialog mellan människa och struktur
(Berger & Luckmann 1991:78).
Berger
och Luckmann pekar även på att de återkommande subjektiva
handlingar som till slut institutionaliseras och blir objektiva,
rationella handlingar utmanas av nya generationer eller av personer
som inte varit med om att institutionalisera dessa handlingar. De
objektiva handlingarna upplevs som subjektiva från andra personer,
och på så sätt kan detta leda till förändringar som luckrar upp
de vedertagna objektiva sanningarna och skapar nya sanningar (Berger
& Luckmann 1991:80). På detta sätt produceras verkligheten hela
tiden i mötet mellan individ och samhällsstruktur
(Berger &
Luckmann 1991:84).
Herbert Blumer
”if the scholar wishes to understand the action of people it is necessary for him to see their objects as they see them.” (Blumer 1969:64)
Herbert
Blumer talar tydligare om det metodologiska i sociologisk forskning.
Han beskriver hur man genom att studera människan, individen, på
nära håll kommer närmare det studerade fenomenet. Man ska hålla
sig nära det empiriska materialet, och här är symbolisk
interaktionism ett viktigt bidrag. Han påpekar att verkligheten
skapas på individ- och gruppnivå, och därför måste vi studera
verkligheten på denna nivå (Blumer 1969:62).
Blumer
menar på att den symboliska interaktionismen är bäst lämpade för
dessa studier då det är ”down-to-earth
approach to the scientific study of human group life and human
conduct”(Blumer 1969:63). Man bör
utifrån hans perspektiv studerar verkligheten ur det perspektiv som
människor upplever sin verklighet.
Även
Blumer påpekar att hur vi väljer att agera i olika situationer
utgår från hur vi tolkar situationen och hur vi tolkar andra
personer , och att ha liknande definitioner på en signal, symbol,
handling eller situation gör att olika individer agerar likadant
(Blumer 1969:71).
Individen
får en större frihet i den symboliska interaktionsmen och Blumer
påpekar att:
”Structural features, such as 'culture', 'social systems', 'social stratification' or 'social roles,' set conditions for their action but do not determine their action.” (Blumer 1969:72)
Anthony Giddens
”[T]he primary tasks of sociological analysis are the following: (1) The hermeneutic explication and mediation of divergent forms of life within descriptive metalanguages of social science; (2) Explication of the production and reproduction of society as the accomplished outcome of human agency.” (Giddens 1976:230)
Anthony
Giddens ger individen större handlingsfrihet och fri vilja. Han
menar att individen alltid har en vis medvetenhet om vad den gör och
hur man agerar är mer ett val än en automatiska handling (Calhoun
2007:220; Giddens 1976:229).
Han
menar på att något som är viktiga att analysera är de oavsiktliga
konsekvenserna som ibland är ett resultat handlingar med annan
avsikt (Calhoun 2007:221).
Enligt
Giddens är en viktig aspekt att förstå att sociologi är en
vetenskap som arbetar med att försöka förstå en värld, en
verklighet, som individen redan tolkat. I sin tur försöker
sociologin tolka individens tolkning, vilket skapar det Giddens
kallar dubbel hermeneutik (double hermeneutic) (Giddens
1976:227).
De
strukturer som sociologin ska studera, är de strukturer som
individen skapar genom att aktivt producera en subjektiv mening som
omsätts i sociala strukturer, normer, kultur och makt (Giddens
1976:229).
Diskussion
Börjar
vi med att titta på de tidiga teoretikerna då mer fokus låg på
samhällsstrukturerna tycker jag att deras observationer och
tillvägagångssätt för att tydliggör hur sociologin borde arbeta
med samhällsanalyser känns som en naturlig start. Historiskt sett
låg det nog även i tiden att inta fokusera alltför mycket på
individen, utan framförallt på samhällen.
Den
kritiska teorin framhåller att teorin måste titta på samhälle med
kritiska ögon som en motvikt till förhärskande ideal. Dessa
teorier har lagt grund till mycket av den sociologiska forskning som
många idag ägnar sig åt, framförallt studenter verkar ha ett
stort intresse för just denna typ av kritisk forskning.
När
Weber förankrade sin verstehen-metod öppnande han ögonen inom
sociologin för förståelsen om att mening kan vara tids- och
platsbunden. Det är ett viktigt tillskott som jag tror att
forskningen fått stor nytta av då många missförstånd kulturer
emellan kunnat undvikas. Samtidigt tycker jag att man ser, trots att
detta lärs ut, att många idag, framförallt de som ägnar sig åt
kritiskt granskning av nutiden, ofta missar att beakta den historiska
utvecklingen när de studerar de värden som olika ord, symboler etc
står för. När man väl väljer att titta bakåt historiskt så
väljer man även alltför snäva ramar. Det finns alltså
fortfarande mycket att arbeta med för att etablera förståelsen för
den subjektiva verkligheten.
De
tidiga teorierna har alltså lagt en god grund till hur man studerar
större samhällsstrukturer. Teoretiskt har man tydliggjort
analytiska redskap för att veta hur man ska arbete för att kunna
jämföra sociala fenomen.
Individen
fick inte en alltför tydlig roll i de tidiga teorierna, men fick en
allt tydligare roll runt 1900-talet. Detta tolkar jag som ett svar
dels på att man insåg att något fattades inom den sociologiska
teorin och de metoder man hade för att förstå det sociala livets
byggstenar. Samtidigt skulle man nog kunna säga att de
individualistiska idéer som börjat ta form på 1700-talet börjat
leta sig in i samhällsvetenskapen. Individen blir en alltmer viktig
del att analysera för att förstå det sociala livet.
Om
de tidiga teorierna gav mycket till forskningen av
samhällsövergripande sociala fenomen, så anser jag att
mikrosociologin gett mycket förståelsen för sociala fenomen på
vardagsnivå. Det sistnämnda kan tänkas ha en tydligare
tillämpningsbarhet när det kommer till det privata vardagslivet.
Vilket kan komma individen till nytta för skapa mening i sitt liv.
Kanske
är användbarheten av mikrosociologi större än vad
användbarheten av samhällsövergripande sociologi, om vi fokuserar på det genomgående problemet, frågan om hur vi skapar en meningsfylld vardag. De flesta
individer verkar vara väldigt anpassningsbara till sin övergripande
samhälleliga livssituation, t ex kan både en rik och en fattig vara
lyckliga, och denna lycka uppnås genom att axla den roll man har, på
ett givande meningsfyllt sätt. Att lära sig skapa det bästa av vardagen verkar
därför vara ett bättre alternativ för individen än att skapa ett
friktionsfritt samhälle.
Referenslista
Adorno, Theodor (1951). "Cultural Criticism and Society" i Calhoun, Craig J. (red.) (2002). Classical sociological theory. Oxford: Blackwell. s. 319-330Berger, Peter L. & Luckmann, Thomas (1991). The social construction of reality: a treatise in the sociology of knowledge. Repr. London: Penguin
Blumer, Herbert (1969). "Symbolic Interactionism" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s 62-74
Calhoun, Craig J. (red.) (2002). Classical sociological theory. Oxford: Blackwell
Calhoun, Craig J. (red.) (2007). Contemporary sociological theory. 2nd ed. Malden, MA: Blackwell Pub.
Calhoun, Craig J. (red.) (2012a). Classical sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell
Calhoun, Craig J. (red.) (2012b). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell
Durkheim, Emile (1893). "The Division of Labour in Society" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Classical sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s. 220-242
Durkheim, Emile (1895). "The Rules of Sociological Method" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Classical sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s. 201-219
Durkheim, Emile (1983). Självmordet. [Ny uppl.] Lund: Argos
Giddens, Anthony (1976). "Some New Rules of Sociological Method" i Calhoun, Craig J. (red.) (2007). Contemporary sociological theory. 2nd ed. Malden, MA: Blackwell. s 225-230
Goffman, Erving (1959). "The Presentation of Self in Everyday Life" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s 46-61
Horkheimer, Max (1937). "Traditional and Critical Theory" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Classical sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s. 425-440
Mannheim, Karl (1936). "Ideology and Utopia" i Calhoun, Craig J. (red.) (2002). Classical sociological theory. Oxford: Blackwell. s. 293-303
Marx, Karl (1845). "The German Ideology" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Classical sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s. 142-145
Parsons, Talcott (1937). "The Structure of Social Action" i Calhoun, Craig J. (red.) (2002). Classical sociological theory. Oxford: Blackwell. s. 347-358
Parsons, Talcott (1948). "The Position of Sociological Theory" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Classical sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s. 495-501
Parsons, Talcott (1961). "An Outline of the Social System" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Classical sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s. 502-522
Schutz, Alfred (1932). "The Phenomenology of the Social World" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Contemporary sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s 35-45
Weber, Max (1904). "'Objectivity' in Social Science" i Calhoun, Craig J. (red.) (2012). Classical sociological theory. 3rd ed. Chichester: Wiley-Blackwell. s. 273-279
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar