onsdag 1 maj 2013

Heller, "i heller", iheller, "i häller" & ihäller

Ett några månader gammalt mejl till Språkrådet.

--- Ulf frågar START ---

Hej,
Tänkte höra om ni har något svar på om det heter "heller" eller "i heller", eller om båda sätten är korrekta och har olika användningsområden.
Många gånger hör jag t ex folk säga och skriva "det gör inte jag i heller", själv säger och skriver jag "det gör inte jag heller".
Vad jag märkt används "i heller" på samtliga sätt som jag använder "heller".

Vänliga hälsningar
Ulf

--- Ulf frågar SLUT ---
 ----------------------------------------------
--- Språkrådet svarar START ---

Hej Ulf!

Jag har inte hört uttrycket "i heller" användas så som du beskriver.

När jag söker i Språkbanken får jag upp 105 träffar på "i heller", men i de allra flesta av dem används uttrycket inte synonymt med "heller" utan i:et är en preposition.

Exempel:
Inte hade vi någon Hudsonflod att bada i heller.
Skorna var inte särskilt sköna att gå i heller.
Kaffet var gott och man behöver inte ha socker i heller.


Vänliga hälsningar
XX
Språkvårdare, klarspråksfrågor

--- Språkrådet svarar SLUT ---
 ----------------------------------------------
--- Ulf svarar START ---

Hej X!
Tack för svaret. Jag får leta vidare och analysera det som sägs ytterligare. Kanske är det t o m  något lokalt fenomen.
Jag googlade både igår och idag för att försöka hitta exempel på "i heller". Skickar länkar till dessa, de kanske är av intresse (när jag kollade närmare på länkarna nedan verkar det som om samtliga personer kommer från Skåne - där även jag kommer från):

Blev inga glasögon idag i heller
http://hjortasen.se/blev-inga-glasogon-idag-i-heller/

Inte i år... i heller
http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?BlogPostingID=32414

idag har jag inte fått städa i heller
http://mamimuu8.blogspot.se/2009/03/idag-har-jag-inte-fatt-stada-i-heller.html?zx=53bcd19d6c41ec5b

Fick tyvärr inte det andra i heller..
http://blogg.passagen.se/myk/entry/fick_tyv%C3%A4rr_inte_det_andra

Jag fick ingenting gjort idag i heller.
(min mamma)

Vänliga hälsningar
Ulf Liljankoski

--- Ulf svarar SLUT ---

Hittade även en annan person som tagit upp användningen av "i heller"/"iheller":
Språkpolisiärt utbrott: iheller 

Språkrådets Dialektkarta (UPPDATERING 2015-10-16)  

 På Språkrådets Dialektkarta kan man nu söka på enskilda ord för att se deras spridning i Sverige. Söker du på iheller ser du tydligt att användningen koncentrerar sig till Skåne:
http://mumin.ling.su.se/cgi-bin/kartor.py?q=iheller

1 kommentar:

  1. Mikael Parkvall26 maj 2016 kl. 16:01

    En petitess, men: kartsajten som du nämner på slutet har inget med Språkrådet att göra, utan har gjorts av Robert Östling.

    SvaraRadera