fredag 21 mars 2014

Till alla er som tror på och vill stödja en rättvis ekonomi

När jag nu ändå sitter här och betalar in årets medlemsavgift , för fjärde året, till min bank, vill jag passa på att påminna alla er som är intresserade av en rättvisare ekonomi, om att det fortfarande finns banker med intresse för sina medlemmar. Banker som inte drivs av ett storskaligt vinstintresse, banker som sätter sina medlemmar i centrum.
JAK Medlemsbank är en sådan bank.
- Tillsammans äger vi banken (som medlem är du delägare och har rätt att påverka banken)
- Vi lånar ut pengar räntefritt till varandra (vi är som en stor familj som väljer att inte utnyttja den som lånar pengar av oss)

Kort sammanfattat:
"Vi verkar för ett samhälle med ekonomiska spelregler som inte skapar klyftor mellan människor och regioner."
"Rättvisa och hänsyn till människor och miljö är en del av vår ideologi. Det präglar vår syn på ekonomi och all hantering av pengar."
Osäker på om du vill vara medlem? Testa!
Så här gjorde jag när jag blev medlem 2010.
Jag gillade tanken med den rättvisa banken. Tanken kring det räntefria samhället är en ideologi och en praktik jag till fullo står bakom.
1. Jag betalde in medlemsavgiften (200 kr första året, sedan 250 kr/år)
2. Inom några dagar hade jag ett bankkonto (osäker på hur lång tid det tar idag)
3. Via internetbank förde jag sedan över lite pengar till JAK-banken
4. Jag lärde känna banken och blev nöjd, och fortsatte sedan att använda mig av JAK-banken i allt högre grad.

Idag har jag både privatkonto och företagskonto hos JAK-banken.

Så även om man inte vill ta steget fullt ut, kan jag rekommendera den som är intresserad av att främja en rättvis och räntefri ekonomi att ta steget att bli medlem.
Att betala medlemsavgiften och själv avstå från ränta är något jag är beredd att göra för att stödja ideologin om en rättvisare ekonomi.

Läs mer:
http://jak.se/om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar