Inledning
Vad
någon säger är inte alltid det viktiga. Ibland är det vad du hör
som är det som betyder något. Vissa behandlar litteratur som om de vore
slutgiltiga verk, som kommer med ett lika slutgiltigt svar. Så är
det oftast inte, och oftast är det inte ens författarens intention.
Jag behandlar litteraturen som ligger till grund för denna artikel
på detta sätt – som verk utan direkta svar.
I
den här artikeln kommer jag framförallt att diskuterar min egna
tankar som utmynnat ur litteraturen. Det kommer att vara ett starkt
fokus på mina upplevelser av litteraturen och hur jag anser att de
tankar som utmynnat ur dem kan vara kärnfulla i sig själv och
relevanta inom samhällsforskning.
Fokus
ligger på vad jag har fått ut av litteraturen och hur jag
kommer att använda mig av denna kunskap.
Som
vägledande frågeställningar har jag valt följande frågor. Dock
har jag valt att inte utkräva ett slutgiltigt svar på dem.:
- På vilket sätt är litteraturen relevant för samhällsforskningen?
- Vad tillför de olika böckerna kunskapen om att studera samhället och människan?
- Kan de olika böckerna komplettera varandra?
- Överlappar böckerna varandra (bekräftar de varandra)?
Jag
har även valt att diskuterar samtlig litteratur som ingått i
kursen. Omfånget av diskussion per bok är varierande och beror helt
och hållet på huruvida jag fått något ut av boken. De böcker jag
studerat inom ramen för denna artikel är följande:
- Den föreställda gemenskapen: reflexioner kring nationalismens ursprung och spridning. av Benedict Anderson (1993)
- Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori av Pierre Bourdieu (1999)
- Renhet och fara. En analys av begreppen orenande och tabu. av Mary Douglas (1997)
- Civilisationsteori. D. 1, Sedernas historia. av Norbert Elias (1989)
- Civilisationsteori. D. 2, Från svärdet till plikten : samhällets förvandlingar av Norbert Elias (1991)
- New rules of sociological method: A positive critique of interpretative sociologies av Anthony Giddens (1993)
- Totala institutioner. Fyra essäer om anstaltslivets sociala villkor. av Ervin Goffman (2007)
- Gåvan av Marcel Mauss (1972)
Tilläggas
får även att jag i denna artikel inte tömt ut allt som finns dessa
böcker, utan begränsat mig till de aspekter som hamnar innanför
ramen av min övergripande frågeställning.
Jag
har även valt att framhäva styrkor och inte brister i de olika
teorierna, men givetvis utesluter jag inte helt att diskutera vissa
brister.
För
enkelhetens skull har jag valt att diskutera de olika böckerna var
för sig under olika kapital. Jag kommer dock ej begränsa mig till
att enbart presentera boken, utan tillåter mig även, när det
passar in, tala om kopplingar till annan teori.
Den föreställda gemenskapen av Benedict Anderson
Benedict
Andersons bok Den föreställda gemenskapen (1993) handlar
inte om nationalism. Många som läser boken tror att den handlar om
nationalism. Anderson själv trodde säkert att den handlade om
nationalism när han påbörjade att skriva den (vilket bokens
undertitel skvallrar om – reflexioner kring nationalismens
ursprung och spridning) Jag anser att Anderson fokuserade på
nationalism när han skrev boken, men att han i slutändan insåg att
det sociala fenomen han beskrev inte direkt handlade om nationalism,
utan om, precis vad bokens huvudtitel säger -- föreställda
gemenskaper.
Anderson
har påpekat att han har en positiv syn på nationalism, då han
framhäver de ”utopiska element” och den sociala sammanhållningen
som en sådan föreställd gemenskap kan leda till1.
Vad
jag vill poängtera med det tillägget är att den viktigaste
aspekten i boken inte är att beskriva nationalism är, utan beskriva
hur föreställda gemenskaper tar utopiska former och hur denna
gemensamma syn på en utopisk värld upprätthålls.
I
slutet av sin bok beskriver Anderson hur viktigt folkräkningen,
kartan och museum (1993:157) är för att upprätthålla
föreställningen om det gemensamma arvet (den gemensamma utopin).
Han tycks peka på att denna bokföring av människan, en tydlig
kategorisering av folk ,genom gränsdragning, och en tydlig historisk
koppling ligger till grund för denna föreställning. Detta är
saker som jag tycker mig se i såväl mindre och äldre former av
samhällen, dock ej lika storskalig. Här menar Andersson att
tryckpressen/massmedia är en viktig del för skapandet av den
storskaliga föreställda gemenskapen över större geografiska
områden. Något jag helt och hållet kan hålla med om. Jag anser
dock bara att det handlar om att lyckas göra en gemensam
föreställning storskalig. Sådan storskalighet i gemensamma
föreställda gemenskaper har man även sett inom religion där
heliga böcker reproducerats och spridit sig över stora geografiska
områden.
Begreppet
föreställda gemenskaper kan alltså användas på flera andra
former av kollektiv där medlemmarna ser gemenskap genom att
reproducera sina interna symboler (oavsett om det är över ett stort
geografiskt område eller ett mindre område).
Själv
ser jag dessa föreställda gemenskaper överallt. I såväl
nationalism som inom politisk tillhörighet, sport, och bland
människor med andra gemensamma intressen. Det är människor som ser
gemensamma intressen och identifierar sig med varandra. Det är en
identifikation som oftast grundar sig på grovhuggna gemensamma drag
– en utopisk vi-känsla. Ett vanligt exempel på föreställda
gemenskaper idag hittar vi inom stadsbyggnad där man ofta lyfter
fram vikten av att lyfta fram och marknadsföra en lokal identitet.
Tittar
man närmare på samtliga dessa gemenskaper upplever jag dem ändå,
på individnivå som, heterogena grupper där summan av olikheterna
mellan individerna är större än likheterna. Samtidigt verkar
människan ändå, av någon anledning, ha ett behov av att skapa
dessa föreställda gemenskaper.
Jag
anser att den största behållningen från Andersons bok är
begreppet föreställda gemenskaper, och Andersons
funderingar kring vilka processer som upprätthåller föreställda
gemenskaper.
Praktiskt förnuft av Pierre Bourdieu
I
boken Praktiskt förnuft (1999) sammanfattar Bourdieu flera år
av sin forskning och sitt författande för att försöka skapa
klarhet bland de begrepp han använder sig av i sin forskning och
visa hur man kan använda sig av denna begreppsapparaten inom
samhällsforskningen.
Bourdieus
exemplifierar sina begrepp fält, habitus och kapital
för att försöka styra upp förvirringen som han tycker sig se
bland andra personer som diskuterat hans begreppsapparat (1999:8).
Min
stora behållning av Praktiskt förnuft är egentligen
begreppen fält, habitus och kapital, samt de processer som äger rum
mellan dessa samhällskomponenter som Bourdieu belyser.
För
den oerfarne kan begreppen kort sammanfattas som att fält
beskriver ett ”socialt rum”, ett visst
intresseområde/intressesfär eller yrkesområde (t ex akademiker,
studenter, bilmekaniker etc). Tillsamman skapar deras gemensamma
intressen ett fält. Inom detta fält agerar individer på olika
sätt, dessa individer har olika status, kunskap, intressen mm, detta
är deras personlighet, deras unika habitus (1999:18,
138, 154). Alla individer har olika kunskaper och egenskaper
som ger dem olika ställning inom sitt eget fält (t ex kan en domare
ha en status som är högre än en advokat). Olika fält kan också
ha olika stark ställning inom samhället. Inom politik kan t ex en
professor (det akademiska fältet) tänkas ha högra inflytande än
vad en bilmekaniker (det mekaniska fältet) har. Å andra sidan kan
en bilmekaniker tänkas ha högre status och inflytande inom
bilsportsvärlden, än en professor i sociologi har. De olika
personerna har alltså olika kunskaper och intressen som värderas
olika högt inom olika fält (1999:136). All denna kunskap och de
sociala kontakter dessa personer har kallas symboliskt kapital
(kapital kan sedan delas in i
flera former, bl a ekonomiskt kapital, kulturellt kapital, socialt
kapital, politiskt kapital, utbildningskapital etc [1999:97, 135]).
Bourdieu
använder sig alltså av en begreppsapparat som tydliggör hur våra
olikheter i bakgrund och kunskap mm påverkar våra möjligheter och
bedöms olika inom olika fält.
Jag
anser alltså att den stora behållningen från Praktiskt förnuft
framförallt är en relativt enkel begreppsapparat som kan
belysa de processer (vissa skulle kanske välja att kalla det
maktkamper) som äger rum mellan dels individ och struktur (fält)
och mellan olika strukturer (fält).
Renhet och fara av Mary Douglas
Mina
allra största behållning av Douglas bok Renhet och fara (1997)
var egentligen bara att läsa boken, då Douglas namn och teori
figurerat i många böcker jag tidigare läst. Bokens innehåll känns
dock väldigt bekant. Det kan givetvis bero på att jag tidigare läst
annan litteratur som diskutera ämnet, med hänvisning till just
Douglas.
Douglas
lyfter fram människans behov av att skapa ordning. Människan tycks
drivas av ett behov av att kategorisera sin värld, skapa ordning och
förståelse om livet (1999:13). Huruvida det är så kan nog ingen
direkt svara på, men flera teoretiker och forskning pekar just på
hur människan söker sätt att hålla samman historier om både sig
själv och sin omvärld. (Haidt 2006:142-143)
I
boken diskuterar Douglas hur människan använder sig av orenhet och
smuts för att kategorisera vad som är bra och vad som är dåligt.
Något som både tycks bero på underliggande hygieniska själ, men
även som ett sätt att kategorisera/skapa ordning bland alla våra
intryck.
En
viktiga aspekt är att alla människor har gemensamma problem som man
möter i vardagen, oavsett vilken kultur man kommer från. Till
exempel är missväxt, åldrande, sjukdomar och döden etc sådana
gemensamma problem. För förklara sådana saker anser Douglas att
olika svar på detta har uppkommit i olika kulturer. Det skapas
alltså historier som ska hjälpa människan förstå dessa händelser
(Douglas 1999:133, 141). Människan väljer alltså att avhandla
dessa problem och söka svar på dem, och långsamt formas gemensamma
tankar kring hur man undviker och bemöter dessa problem –
kategorierna börjar ta form. Dessa kategorier tar sig sedan uttryck
i att man börjar skilja på rent och orent, rätt och orätt och
skapar grund för gemensamma trosuppfattningar och religioner.
Min stora behållning av
Renhet och fara är tanken kring huruvida trosuppfattningar,
samt heliga texter och historier, i grunden är en gemensam lagbok
där man samlat de gemensamma värderingar. Dessa trosuppfattningar
och heliga texter kan tänkas vara en föregångare till rättsstaten
och rättsstatens lagbok. Precis som dagens lagbok så finns det
historier bakom varje lag/påbud. I texterna som är kopplade till
trosuppfattningen exemplifieras varje lag av olika historier, medan
dagens lagbok har en frånvaro av dessa historier.
Civilisationsprocessen av Norbert Elias
Jag
är själv inte så insatt i hur historieforskningen sett ut innan
Norbert Elias tog sig an den sociala utvecklingen ur ett historiskt
perspektiv i sina böcker om civilisationsprocessen (Elias 1989;
1991). Elias själv verkar anse att tidigare forskning inte
tydliggjort den sociala förvandlingen på samma sätt som han gör,
utan framförallt fokuserat på stora historiska händelser. Elias
menar att även de långsamma processerna som leder fram till de
stora händelserna är en viktig del att fokusera på, för att
förstå samhällets utveckling.
I böckerna Civilisationsteori. Del 1, Sedernas historia (1989) och Civilisationsteori. Del 2, Från svärdet till plikten: samhällets förvandlingar (1991) väljer Elias att på ett tydligt sätt vissa hur han tycker att sådan forskning ska tas an av samhällsforskningen. Som han själv säger är det inte en slutgiltig forskningsteoretisk ansats han presenterar, eller en fullständig historieutveckling, utan säger att mer forskning behövs i ämnet, och att ytterligare utveckling av det han kallar civilisationsprocessen behövs (Elias 1989:79).
I sin studie visar Elias hur man kan studera den långsamma historiska utvecklingen så nära man kan komma på individnivå med hjälp av historiskt material. Alltså de processer som påverkar individen till vardags och förändrar individens sociala preferenser – ”individualstrukturerna” (1989:72) – alltså inlärda preferenser, eller som Bourdieu vid en punkt valt att kalla det, ”stabila kognitiva strukturer” (Bourdieu 1999:37).
En viktig aspekt, som löper som en röd tråd genom böckerna, är Elias tankar kring allt allt fler människor blir ömsesidigt beroende av varandra. Samhällena består alltmer av personer från olika bakgrund och med olika intressen som måste samarbeta. Detta leder, enligt Elias, att man måste förändra sina vanor och skapa gemensamma förhållningssätt för att kunna umgås och förstå varandra i alltfler vardagliga situationer. Man tar helt enkelt efter varandras beteenden för att bli mer lika i den sociala samvaron.
I
denna förändringsprocess ser Elias att mycket uppförande/gemensamma
sociala regler som idag ses som naturliga, inte alltid varit
naturliga. Utan individens sätt att tycka att ett visst uppförande
är naturligt, härstammar från de processer som gjort att allt fler
lär sig bete sig på ett visst sätt. I början måste man lära sig
det aktivt, generationen efter lär sig det omedvetet av sin
föräldrar och sedan har en ny individualstruktur etablerats.
Här ser vi likheter med Douglas tankar kring hur vi kräver dessa gemensamma social ritualer och ceremonier för att skapa fungerande samhällen, där vi har samma utgångspunkter och referenssystem/språk/symboler för att kommunicera på ett fungerande sätt.
Här ser vi likheter med Douglas tankar kring hur vi kräver dessa gemensamma social ritualer och ceremonier för att skapa fungerande samhällen, där vi har samma utgångspunkter och referenssystem/språk/symboler för att kommunicera på ett fungerande sätt.
Min
stora behållning av Elias böcker är framförallt tanken kring hur
man kan belysa historiska sociala processer genom att studera
förhållningsregler.
Övervakning och straff av Michel Foucault
I
boken Övervakning och straff (2003) studerar Foucault, liksom
Elias i sina böcker (1989; 1991) historiska processer. Foucault
fokuserar dock mer på de övergripande samhällsstrukturernas
förändring och inte som Elias på hur individen förändras.
Foucaults fokus ligger framförallt på hur maktstrukturerna
förändras, inte hur individerna förändras.
Foucault har ett tydligare fokus på förändringar i strukturer, medan Elias har ett tydligare fokus på individer. Inget av dessa processer utesluter dock den andra. I båda teorier diskuteras både individ och struktur. De har bara valt att fokusera på olika lager av samhällsprocesser.
Foucault har ett tydligare fokus på förändringar i strukturer, medan Elias har ett tydligare fokus på individer. Inget av dessa processer utesluter dock den andra. I båda teorier diskuteras både individ och struktur. De har bara valt att fokusera på olika lager av samhällsprocesser.
Själv
tycker jag att Elias (1989; 1991) och Focaults (2003) böcker i stora
drag liknar varandra i den historiska forskningsprocessen. Dock anser
jag att Foucault och Elias kan komplettera varandra i
forskningsmetod. Foucault belyser samhällsförändringar i stora
drag, medan Elias belyser de långsamma förändringarna. Foucault
beskriver även tydligare maktens logik och hur den formar sig
utifrån ny samhällsbehov och försöker påverka individen till att
passa in i samhället.
I
slutändan pekar dock både på hur dessa förändringsprocesser
påverkar individens egna handlingar och skapar ny förhållningssätt
människor emellan.
En
viktig poäng i boken anser jag vara maktens intresse i att
”framställa nyttiga individer” (2003:212), där den
samhällsnyttiga individen kan anses vara den som gagnar och lever
upp till maktstrukturernas ideal. Något
som på mest samhällsekonomiska sätt uppnås genom att se till att
överlåta, eller rättare sagt, se till att individen själv utövar
en denna självkontroll/självövervakning.
New rules of sociological method av Anthony Giddens
Anthony
Giddens bok New rules of sociological method (1993) vill jag
tolka utifrån Giddens, att den är skriven i en tid då han upplevde
att det rådde oenighet och kaos kring sociologiska begrepp och
teori. Han ville het enkelt bringa ordning i sociologisk teori och
sociologiska begrepp (Calhoun 2007:219; Giddens 1993:vii). Idag
tycker jag inte boken direkt ger mig något, då de flesta aspektens
känns igen i de diskussioner som idag är aktuella inom
sociologin.
Giddens framhåller ett dualistisk förhållandet mellan individ och struktur – alltså hur individ och samhällsstrukturer samspelar. Något som känns igen från övrig kurslitteratur.
Giddens framhåller ett dualistisk förhållandet mellan individ och struktur – alltså hur individ och samhällsstrukturer samspelar. Något som känns igen från övrig kurslitteratur.
Här
tycker jag att Erving Goffmans bok Totala institutioner (2007)
kan tjäna som exempel på hur denna dualism uttrycker sig i
vardagens kontext, och inte enbart ur ett teoretiskt perspektiv såsom
Giddens exemplifierar det.
Några
begrepp i New rules of sociological method (1993) som jag
fastnade för är dubbel hermeneutik och det dualistiska
förhållandet mellan individ och struktur.
Den
dubbla hermeneutiken utgår från att sociologin tolkar aktörens
(individens) agerande, som i sig är en tolkning av världen.
Sociologen tolkar med andra ord, aktörens tolkning av världen.
Giddens
vill även förtydliga strukturernas dualitet. Med detta han menar
att aktörens är med och skapar dessa strukturer, samtidigt som
dessa strukturer skapar förutsättningarna för aktörernas agerande
(1993:128). Han vill förtydliga att samhällsstrukturer är en frukt
av individers kunniga agerande (1993:20, 133). Individ och struktur
kan alltså inte skiljas åt, utan går hand i hand. Han menar också
att dessa strukturer som bland annat utgörs av normer är både
begränsande och möjliggörande för individen (Giddens 1993:114)
Giddens
ger individen en stor handlingsfrihet och fri vilja, och menar att
individen alltid har en viss medvetenhet om vad den gör och hur man
agerar är mer ett val än en automatiska handling (Giddens 1976:229)
Sist
men inte minst framhåller Giddens alla de oavsiktliga
konsekvenserna av en handling – dessa påverkar i allra högsta
grad strukturerna (Giddens 1976:84). Samhällsförändringar beror
alltså även på inflytande av individen, men det kan vara
förändringar som ingen hade som avsikt att utföra.
Totala institutioner av Erving Goffman
I
boken Totala institutioner studerar Erving Goffman (2007)
framförallt mentalsjukhus. Det är dock viktigt att förstå att
totala institutioner som begrepp inte enbart handlar om
mentalsjukhus, eller om institutioner som har som uppgift att
förändra individen. Dock är Goffmans studier i Totala
institutioner framförallt förlagda på mentalsjukhus (2007:1, 9).
Goffman definierar en total institution som:
”En total institution kan definieras som en plats att bo och arbeta på, där ett stort antal människor i en likartad situation lever ett instängt och formellt administrativt liv tillsammans under en längre tid, avskurna från samhället utanför.” (2007:9)
En
viktig aspekt i Totala institutioner anser jag vara hur
individen hela tiden söker sätt att finna egna uttryck, t o m inom
de mest kontrollerade strukturerna (alltså inom de totala
institutionerna). Samt är en viktig aspekt hur dessa strukturer
sedan svarar på individens handlingar. Goffman visar tydligt hur
individ och struktur samspelar. Det som tydliggörs är det dynamiska
förhållandet mellan struktur och individ.
Det
jag tycker en av de mest intressanta aspekterna är individens
envishet att skapa utrymme för personliga uttryck, och sättet man
lyckas skapa en känsla av personlig frihet även inom dessa hårt
reglerade institutioner.
Med
sådan kunskap kan man bland annat gå vidare och ytterligare studera
individens möjligheter och sökandet efter vardaglig mening även
inom strukturer och samhällen som utifrån kan tyckas hårda och
orättvisa. Individen tycks finna en mening och möjligheter även i
de allra hårdaste klimat. Men det är givetvis inget som Goffman
direkt talar om eller ger svar på, men vi får en antydan som kan
vara värd att följa upp.
Gåvan av Marcel Mauss
Det
jag tycker är intressant i Gåvan av Marcel Mauss (1972) är
de sociala band han studerar. De social band som studeras är de band
som uppstår när en gåva ges eller tas emot. Mauss visar på hur de
vardagligaste tingen även innehåller sociala konventioner som
skapar förpliktelser. De social banden och förpliktelserna tycks
vara allestädes närvarande i allt vi gör. Detta är givetvis en
grov förenkling, men en viktig poäng är att förstå att i även
de enklaste handlingar/tjänsterna och varuutbyten som sker mellan
människor finns även nyanser av sociala band.
I
boken påpekar Mauss att gåvan styrs av normerna (Mauss 1972:28-27):
1.
Det är en plikt att ge gåvor.
2.
Det är en plikt att ta emot gåvor.
3.
Det är en plikt att ge gengåvor.
Samt
påpekar han att en gåva aldrig kan vara helt osjälvisk (Mauss
1972:17).
Inte
helt oväntat kan man tänka sig att det alltid finns en social
aspekt i allt som människan tar sig för som påverkar varandra. Men
jag anser att normerna som Mauss radar upp för gåvorna styr vår
tanke när vi läser boken, och genom hela boken bekräftas dessa
normer. Denna bekräftelse på normerna infinner sig dock enbart så
länge vi accepterar dem. Mauss tycks driva en icke-liberalistisk
tes, där människan inte kan vara osjälvisk. Jag tycker mig själv
se många exempel på där gåvor ges, men inga krav på motgåvor
eller att ta emot gåvor är inblandade – både mellan individer (t
ex inom familjer, vänner etc) och grupper.
Den
största behållningen av boken var framförallt att läsa den, då
den likt Mary Douglas bok Renhet och fara (1997) dykt upp i så
mycket annan litteratur jag läst. Samt är tanken kring de sociala
band som är närvarande i all interaktion mellan människor något
som kan vara av användning som teoretiskt bas när man till exempel
undersöker varför och om ömsesidighet är närvarande i sociala
situationer.
Diskussion
Så
till frågan om det finns det likheter hos teoretikerna, överlappar
de varandra, bekräftar och kompletterar de varandra? Absolut! Det är
dock inget som jag upplever som konstigt. Samtliga studerar samhället
och människors sociala vardag. Studerar man sociala relationer
kommer man alltid att snubbla över liknande beteenden och
resonemang.
En
viktig förståelse är att dessa teorier kan kombineras då ingen
har, eller kan, erbjuda en uttömmande teori (vilket det ibland kan
upplevas som att vissa förväntar sig av en teoretiker). Bland
annat påpekar Giddens, Bourdieu och Elias själv att de inte kommit
till en fulländad teori för studierna av sociala fenomen. De anser
framförallt att de lagt grund för att skapa tydlighet och hitta nya
vägar som kan hjälpa oss vid studier av samhället.
Generellt
sett tycks allt handla om att förstå hur och varför
människan hela tiden söker sätt att skapa mening
i vardagen. Det sociologin tittar på och söker efter är just dess
processer som skapar mening i vardagen
– jakten på det meningsfulla i den sociala vardagen. Frågan
om hur man kan hjälpa till att skapar, och hos vissa teoretiker, hur
man återskapar (se bl a Karl Marx och Émile Durkheim m fl), denna
mening.
Till
syvende och sist är meningen med vårt liv det största frågetecknet
som vi alla söker bringa ordning och sammanhang i. Detta är en
tanke man framförallt ser Mary Douglas i Renhet och fara (1997),
där hon pratar om människans behov av att skapa ordning, ”att
systematisera en i grunden oordnad upplevelse” (Douglas 1997:13).
Referenslista
Anderson, Benedict (1993). Den föreställda gemenskapen: reflexioner kring nationalismens ursprung och spridning. Göteborg: Daidalos
Bourdieu, Pierre (1999). Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori. Göteborg: Daidalos
Broady, Donald (1991). Sociologi och epistemologi: om Pierre Bourdieus författarskap och den historiska epistemologin. 2., korr. uppl. Stockholm: HLS (Högsk. för lärarutbildning)
Calhoun, Craig J. (red.) (2007). Contemporary sociological theory. 2nd ed. Malden, MA: Blackwell Pub.
Douglas, Mary (1997). Renhet och fara: en analys av begreppen orenande och tabu. Nora: Nya Doxa
Elias, Norbert (1989). Civilisationsteori. D. 1, Sedernas historia. Stockholm: Atlantis
Elias, Norbert (1991). Civilisationsteori. D. 2, Från svärdet till plikten : samhällets förvandlingar. Stockholm: Atlantis
Foucault, Michel (2003). Övervakning och straff: fängelsets födelse. 4., översedda uppl. Lund: Arkiv
Giddens, Anthony (1993). New rules of sociological method: a positive critique of interpretative sociologies. 2. rev. ed. Stanford: Stanford University Press
Goffman, Erving (2007). Totala institutioner: fyra essäer om anstaltslivets sociala villkor. [Ny utg.] Stockholm: Norstedts akademiska förlag
Haidt, Jonathan. (2006). The happiness hypothesis: finding modern truth in ancient wisdom. New York: Basic Books
Mauss, Marcel (1972). Gåvan. Uppsala: Argos
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar