Epikuros
Epikuros påpekar att tanken på döden
inte är är något vi bör fokusera på i livet. Vi bör inte skrämmas av
döden och vi ska inte tänka alltför mycket på att undvika döden. Döden
är något oundvikligt för oss alla, men bör inte vara vägledande i våra
liv. Livet blir mer njutbart om vi inte accepterar att döden inte är
ett/vårt problem (Epikuros a:?).
Han anser att vi alla bör träna oss
själv i konsten att kunna uppnå lycka, och att det inte är försent att
efterstäva detta oavsett hur gamla vi är (Epikuros a:?).
Njutning är något som kan vägleda
oss mot lycka, då njutning är en känsla som styr oss mot det goda.
Epikuros menar dock inte att allt som vi eftertraktar för att uppnå
njutning är av godo. Vi måste alltså lära oss att skilja på de
njutningar som är naturliga och de njutningar som är onaturliga.
By pleasure we mean the absence of pain in the body and of trouble of the soul. It is not an unbroken succession of drinkingbouts and the merrymaking, not sexual love, not the enjoyment of fish and other delicacies of a luxurios table, which produce a pleasant life; it is sober reasoning.” (Epikuros a:?)
Njutning handlar alltså, enligt
Epikuros, om frånvaron av smärta i kropp och själ. Allt försöka leva i
frånvaro av smärta innebär dock inte att omge sig med lyx och överflöd
som enbart ger korta stunder av lycka, eller leva på ett sätt som
innebär större stunder av smärta än av njutning.
Inget välbehag är en dålig sak i sig, men de saker som producerar säkert välbehag innebär ofta negativa tillstånd många gånger större än välbehagen i sig. (Epikuros b:?)
En av de viktigaste medel för
njutning och lycka anser han vara vänskapen.
Seneca
Det korta svaret på livets yttersta
mål, såsom Seneca resonerar, kan upplevas vara ett stoiskt sätt – ”att
leva i enlighet med naturen” (Seneca 2012:69). Vad menas då med att
leva i enlighet med naturen?
Att leva i enlighet med naturen
handlar, i Senecas mening (och stoikernas mening), om att anpassa sig
till naturens ordning, alltså att ”inte avvika från naturen och att
anpassa sig till dess lag och mönster” (Seneca 2012:74-75).
Min tolkning av detta är att Seneca
uppmanar oss att acceptera livet som det är. Vi kan inte aktivt
undvika olyckor, vi kan inte aktivt undvika motgång. Det finns alltid
en risk för ett misslyckande, en risk att bli sjuk, etc. Vi är alltid
ett möjligt offer för ”ödets nycker” (Seneca 2012:76). Kan vi lära oss
att hantera det, att in slås ner av dessa motgångar och slipper att
leva i rädsla för dessa motgångar, blir vi även lyckligare människor.
”Det enda som skänker oss frihet är
likgiltigheten inför ödet” och ”den människa kallas lycklig som tack
vare sitt förnuft hyser varken begär eller fruktan” säger Seneca (2012:77)
Att uppnå denna likgiltighet inför
ödet uppnås, enligt Seneca genom att agera förnuftigt. Ett stort
problem som uppstår om man inte tänker självständigt och följer sitt
förnuft, är att man dras med i och följer i spåren av den stora
massan. Den stora massan tycks i Senecas ögon inte bestå av förnuftigt
resonerade personer, och att följa denna oförnuftiga massa anser han
leda till svårigheter i livet (Seneca 2012:71). Vi kan bland annat läsa:
När det gäller mänsklig ting är det inte så väl ordnat att de flesta gillar det som är det bästa alternativet: majoritetens uppfattning är ett bevis på det som är fel. (Seneca 2012:72).
Seneca tycks anse att många, den
stora massan, drivs av njutningen som mål. Att ha njutningen som mål,
förstärker olycka de gånger då njutningen inte uppnås, eller att något
vi njuter av förloras. Istället för att eftersträva njutning, istället
för att ha njutningen som mål, är det bättre att ta livet som det
kommer i såväl motgång som medgång, och se njutning som en bonus
(Seneca 2012:81). Först då uppnår vi en själslig harmoni (Seneca 2012:82).
Seneca anser dock inte att det
njutbara bör undvikas. Njutning ska välkomnas när det kommer, men det
ska inte vara livets ledstjärna. Njutning ska komma till människan,
men människan ska inte söka sig till njutningen.
Referenslista
Epikuros (a). Letter to Menoeceus.
Epikuros (b). De viktigaste lärosatserna.
Seneca, Lucius Annaeus (2012). Om livets korthet och andra skrifter. Göteborg: Daidalos
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar