onsdag 5 mars 2014

Socialdemokraternas forskningskommisions slutrapport - En kort reflektion

Jag vet inte om jag är blind, men efter ha läst igenom socialdemokraternas forskningskommisions slutrapport som skulle "presentera förslag för högre sysselsättning och lägre arbetslöshet", så hittar jag inga förslag om hur man skapar fler arbetstillfällen eller främjar företagsetablering. Ser man inte nyetablering av företag som en viktig del i samhället? Är det jag som är vilsen när jag ser en koppling mellan företagsetablering och arbetstillfällen? Är företagsetableringar inte en viktig punkt när man diskuterar arbetsmarknad och arbetstillfällen?
(Och innan ni läser rapporten, tänk på att det är ett beställningsuppdrag från Socialdemokraterna. En av professorerna är socialdemokrat [och son till Olof Palme]. Sedan finns det givetvis flera förslag som rimmar väl med Alliansen förslag och arbete med arbetsmarknaden.)
Ska bli intressant att se hur rapporten kommer att användas inom politiken och inför valet.

Läs mer och ladda ner deras rapport här:
http://www.forskningskommissionen.se/

Mer info:
Så ska han fixa jobben

SACO ratar kommissionens förslag

Orättvisa, dyra och jobbnegativa förslag från S forskningskommission.

Mycket bra och litet dåligt från s-kommission om bostäder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar