måndag 12 oktober 2015

Motivera engagemang och framtidstro, inte idéer

Det viktiga för mig när jag motiverar någon, är inte att jag brinner för, eller tror, på deras idé.
Jag kan omöjligt tro på varenda idé som presenteras för mig.
Däremot kan jag tro på någons engagemang. Jag kan tro på någons egen tro på sin egen idé.
Det är detta engagemang, denna framtidstro som jag är villig att stötta, även om jag själv inte skulle tro på själva idén.

Många personer har lyckats med idéer som jag själv antagligen skulle tvivla på om de var gångbara.

Det jag försöker säga är att:

Du behöver inte tro på någon annans idé för att uppmuntra och stötta dem. Uppmuntra dem till att fortsätta tro på sin egen idén, uppmuntra deras engagemang. Det är åtminstone en bra början.

(Sedan kan varje idé behöva stötas och blötas, och renodlas några gånger om innan verkligen fungerar.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar