fredag 21 februari 2014

Den spirande nationalismen är en allmän samhällstrend

Dagens framväxande nationalism, där partier med starka nationalistiska drag får genomslag i alltfler länder, är ett barn av dagens allmänna samhällstrend.

Nationalism kan vi förenklat definiera som ett intresse för att framhäva det unika i ett land och de likheter som påstås skapa en gemenskap, kort sagt kulturella gemensamma drag (detta är givetvis en grov förenkling och definitionen av nationalism, och vad nationalism innebär och var gränserna går för vad som ska ingå i nationalism, är under ständig diskussion, varken statsvetare eller rena nationalister har någon gemensam definition inom de egna leden).

Det oroväckande med stark nationalism

Denna växande nationalism kan i mångas ögon tyckas oroväckande, då försvaret för det egna kulturen och skapandet och upprätthållandet av ett gemensamt "vi" även skapare ett "dem". Vi får tydligare gränser mellan "oss" och "dem".
Givetvis bör man skilja på stark och svag nationalism, där den starkare skapar ett tydligt "vi och dem"-förhållande, medan den svagare skapar en sammanhållning utan att på samma sätt utesluta andra från gemenskapen (även detta påstående är en grov förenkling).
Att känna gemenskap och dela värderingar och normer med andra personer har alltid varit viktigt för människan.

Nationalismens bränsle är destinationsmarknadsföring

Samtidigt ser man inom samhället en trend som understödjer, förstärker och rättfärdigar nationalismens renässans. Det kallas destinationsmarknadsföring, eller platsmarknadsföring. I den ständiga hetsen att försöka locka till sig turister, företag och invånare skaffar, såväl storstäder som småstäder och landsbygd, sig identiteter. Man arbetar för att etablera en identitet som framhäver något unikt, enbart för att det ska vara lätt att marknadsföra sig utåt.

En viss plats har en viss samhällsanda påstås det, en viss plats har vissa genuina produkter, en viss plats har en viss mattradition etc. Detta är inga direkta påhitt. Skillnader mellan olika platsers traditioner och kultur finns. Problemet är dock att vi under detta platsidentitetsskapande överdriver och förstärker dessa skillnader. Man etablerar "vi och dem"-tänket som en normal tanke i samhället.

Dagens framväxande nationalism förstärks av denna hets efter att skapa unika identiteter som har med en viss plats att göra. En tankeströmning styr kosan mot en alltmer etablerad nationalism. Även den minst nationalistiska personen ger nationalismen bränsle så fort hen ägnar sig åt destinationsmarknadsföring.

Tillväxthets -> Destinationsmarknadsföring -> Identitetsskapande -> Nationalism

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar