lördag 9 november 2013

Recension The Pervert's Guide to Ideology (2012)

The Pervert's Guide to Ideology
The Pervert's Guide to Ideology diskuterar givetvis ideologier. Sociologen slash filosofen och samhällskritikern Slavoj Žižek och regissören Sophie Fiennes tolkar ideolgier och samhällsstrukturer med hjälp av en hel rad mer eller mindre kända filmer.

Spännande koncept
Vid första mötet känns det som ett spännande filmkoncept. Är man dock påläst och intresserad av olika samhällsperspektiv framstår filmen ganska snabbt som ett försök till att på ett pedagogiskt sätt förklara, för den oinsatta, hur kulturella ideologier genomsyrar vårt sätt att se och tolka vår värld på, och hur vi själv tar del i och reproducerar denna kultur.

Marxistisk samhällskritik genomsyrar
Ytterligare en aspekt som genomsyrar stora delar av filmen är den marxistiska antikapitalistiska tonen, och filmen framstår som okritisk till sin egen samhällskritik (vet man vem Slavoj Žižek är, är det inte så förvånande). Den marxistiska inspirationen framgår mer eller mindre tydligt i de olika scenerna, men är hela tiden närvarande. det absurda är att filmen själv blir en i raden av filmer som reproducerar en ideologi, eller åtminstone försöker.

Popvänstern kommer att gilla filmen
Jag tror att man misslyckas med att öppna nya samhällskritiska ögonen. Filmen går gissningsvis hem hos popvänstern. Gymnasie- och högskoleungdomar kommer i sitt förvar av marxismen lära sig att rabbla citat ur filmen, när de försöker övertyga sin omvärld om hur förblindade de är av den kapitalistiska ideologin, utan att själv reflektera kring huruvida de själv är förblindande.

Filmen blir en tolkning av det uppenbara
Att tolka in ideologier och krama ur samhällskritik ur filmer på det här sättet är något jag ställer mig väldigt skeptisk till, eller rättare sagt, jag är ointresserad av sådana här filmanalyser. Det är ingen hemlighet att många filmskapare, författare och konstnärer är goda kritiker av sin samvälden, att de ser mönster i samhället, är pålästa när det gäller ideologi och att deras tankar och observationer tar sig uttryck i just deras konstverk. Många duktiga filmskapare (och andra konstnärer) är duktiga sociologer.
The Pervert's Guide to Ideology känns därför som en onödig film. Den tolkar det uppenbara, och ibland övertolkar den till och med det uppenbara.

Sammanfattad upplevelse
I slutändan framstår The Pervert's Guide to Ideology som intetsägande. Hade man valt att vara mer pedagogisk och självkritisk hade filmen säkerligen kunnat fungera som en introduktion i kurs i samhällsanalys och samhällsteori.

Se eller inte se?
Popvänstern bör inte ser den då de riskerar att hjärntvättas.
De som inte intresserar sig för ideologier och samhällsstrukturer slösar bort sin tid.