tisdag 26 november 2013

Hets mot folkgrupp: Företagare

Jag är lite osäker på vad att han är "företagare" har med saken att göra. Ständigt ser man detta smutskastandet av företagare som grupp. Det finns 1 miljon företag i Sverige, ännu färre företagare. Ändå tror sig en stor andel av befolkningen ha kunskap tillräckligt att kunna tillrättavisa företagare och om hur de bör vara och hur de bör agera.
I min utopi är minst hälften av den vuxna befolkningen småföretagare. Då kan vi börja prata om förståelse.



Läs artikeln här:
Företagare körde grovt rattfull – för sjunde gången på sju månader

UPPDATERING
Journalisten svarar på varför det är relevant att det är en företagare:
"Hej,
Utmärkt fråga. Den här mannen förklarade vid häktningsförhandlingen att han håller på att avveckla sitt företag och är i behov av att köra bil för den sakens skull. På det viset blev det relevant att han är företagare.
Dessutom kan man nog ställa lite högre krav på skötsamhet, laglydighet och moral på en egen företagare än på vem som helst. Men jag medger att detta är ett gränsfall.
Om jag själv skulle köra rattfull sju gånger, skulle rubriken då bli "Journalist körde rattfull gång på gång"? Ja, det tycker jag vore rimligt."

Om jag bryter ner det så blir det:
1) Han uttryckte själv att under häktningsförhandlingarna att handlande berodde på sitt tidigare företagande. "Företagare" som ord etableras i sammanhanget
2) Vi har högre moraliska krav på företagare (likt politiker och journalister).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar