söndag 18 augusti 2013

Hållbar turism: Konsumentens och producentens ansvar

Ansvaret för hållbar turism kan inte enbart reduceras till någon av parterna, konsument eller producent. De båda är en del och en produkt av det samhälle vi lever i, och både de val som konsumenten gör och de produkter och tjänster som producenten erbjuder är förankrade i den kultur vi lever i. Vi lever i en enligt Tesfahuney & Schough (2010:11) i en ”genomsturistifierad värld” och ”Vi blir alla turister – vare sig vi vill eller inte – och fostras till att se, uppleva och handla därefter”.
Ansvaret ligger alltså hos oss alla, såväl konsument som producent, men även stat. Då turism är en angelägenhet som påverkar hela världen är därför även samarbeten mellan olika stater viktigt. Att få konsument såväl som producent att ta detta ansvar är något man måste arbeta på samhällsstrukturell nivå. Myndigheter och organisationer måste upplysa och påverka konsumenterna och producenterna att ändra dels på vad de efterfrågar (konsument), dels vad de erbjuder (producent). I en marknadsstyrt samhälle lägger man ett större ansvar på konsumenten, den som efterfrågar en vara eller tjänst, då man pekar på att producenten tvingas ändra sin produkt på grund av efterfrågan. Producent, eller kanske rättare sagt återförsäljaren av en tjänst, är också en konsument. Återförsäljaren köper många gånger produkter och tjänster av andra producenter. Det är därför även viktigt att även återförsäljaren ställer krav på sina producenter. 

Hall och Lew pekar på att många producenter av turisttjänster och produkter redan har ett intresse av sin omvärld och därför tar ansvar för hållbar turism (Hall & Lew 2009:239).
Resandet ses av vissa nästintill som ett tvång och skyldighet i västvärlden (Tesfahuney & Schough 2010:27). Kan man ändra på denna norm på strukturell samhällsnivå skulle man kunna minimera okynnesresande. 

För att påverka komplexa problem såsom turismens utveckling påpekar Hall & Lew (2009:230-231) att en helhetssyn där staten och samtliga inblandade lär sig att ta ansvar, samt att detta ansvar gäller såväl sociala, kulturella, ekonomiska och miljömässiga aspekter.

Referenslista
Hall, Colin Michael & Lew, Alan A. (2009). Understanding and managing tourism impacts: an integrated approach. Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge

Tesfahuney, Mekonnen & Schough, Katarina (red.) (2010). Det globala reseprivilegiet. Lund: Sekel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar