fredag 7 november 2014

GIS: Sveriges tätororter geokodade & konvertera koordinater i ArcGIS

UPPDATERING: Idag, dagen efter att jag lyckats få fram tätortspunkter i ArcGIS, hittade jag en karta hos Lantmäteriet som tycks innehålla punkter för svenska tätorter. Jag ar inte fördjupat mig i filen ännu, men man hittar den här: Ladda hem gratis Sverigekartor. Kartan "Sverige 1:1 miljon" innehåller bl a tätorter.
----------------

Det här är mest en kom-ihåg-notis åt mig själv, för att komma ihåg hur jag löste problemet med att omvandla GPS-koordinater till fungerande koordinater i ArcGIS. Notera att att jag är nybörjare i GIS/QGIS/ArcGIS, så lösningen hade kanske kunnat vara enklare än så här. Just nu hade jag inte tid att lösa det med hjälp utifrån, utan fick använda min egen logik för att testa mig fram.

Lite kort kan jag berätta att jag just nu sitter med ett arbete där jag ska göra några statistiska GIS-analyser (GIS står för geografiska informationssystem - det handlar typ om att kombinera statistik med kartritning - alltså väldigt enkelt förklarat.).
Till min analys behövde jag några orter i Skåne utplacerade på kartan. Jag trodde att det skulle vara enkelt att komma över en sådan karta. Men tydligen gillar statliga verk såsom Statistiska centralbyrån bara del med sig till en viss del av det material de har (trots att vi alla betalar för deras arbete med skattepengar och bör ses som delägare till mycket samhällsnyttig information). Yeah yeah, jag gillar öppen information, öppen källkod, öppen programvara mm...

Kanske finns det ett enklare sätt att lösa det på, kanske är det jag som helt missat var jag skulle kunna få tag på informationen med de svenska tätorterna geokodade på en offentlig sida, kanske hade jag kunnat prata med Malmö högskola eller Lunds unversitet för att få tag på datan. Dock har jag tidigare varit i kontakt med andra personer som sökt sådan information. Anledningen till att de kontaktat mig är för att jag för några år sedan lanserade sajten Ort.nu. En sajt som sammanställer information om olika orter. Just nu arbetar jag inte aktivt med den, men planen för sajten har hela tiden varit långsiktigt. För att göra historien kort. När jag lanserade sajten tog jag sammanställde jag bl a svenska tätorters namn med GPS-koordinater, för att kunna visa en karta på sajten. Det var ett jäkla jobb med det ska jag tillägga! Men även där tänkte jag långsiktigt, jag hoppades och trodde att jag en dag skulle ha nytta av datan igen. Idag kom den dagen,

Efter en del mekande med mitt gamla excelark fick jag in datan i ArcGIS (genom Add Data).
Sedan högerklickade jag på den importerade tabellen och klickade på Display XY Data...
I X Field valde jag longituderna och i Y Field latituderna. Sedan såg jag till att välja koordinatsystemet:
Projected Coordinate Systems -> UTM -> WGS_1984 -> WGS 1984 UTM Zone 32N genom att klicka på Edit...

Nu ritades punkterna för de olika tätoreterna upp, men på fel ställe. Så jag var tvungen att konvertera GPS-koordinaterna till ett annat koordinatsystem. Det är här jag inte har någon aning om varför det blev fel. Jag testade att ändra på decimaltecken, punkttecken, skiljetecken etc, men hittade inte vad som gjorde att punkterna ritades upp på fel plats. Jag gissar att jag hade kunnat lösa problemet enklare om jag förstått programmet bättre. Det kommer en dag. Jag gissar på att det har något med att ArcGIS tvingar mig att använda kommatecken istället för punkter som avskiljare. Det verkar som att programmet automatiskt vill att man använder sig av det svenska kommasysystemet istället för det amerikanska punktsystemet som decimalavskiljare (något som fått mig att bli förvirrade flera gånger innan när jag följt instruktionerna i läroboken som använder punkter, medan jag ska använda kommatecken). Troligtvis går det att ändra i själva programmet.
Men, istället löste jag det, som sagt, genom att konvertera mina GPS-koordinater, med hjälp av ArcGIS och redskapet Convert Coordinate Notation (Data Management), till  MGRS-koordinatsystemet (jag har inte läst på vad det är, jag testade mig fram helt enkelt ;) ). I alla fall, i redskapet Convert Coordinate Notation (Data Management) valde jag:
Input table: Tabellen med GPS-koordinater
Input coordinate system: GCS_WGS_1984 (för att jag tror att det är det systemet som GPS-koordinaterna följer)
Output coordinate system:  GCS_WGS_1984 (jag vet inte varför, för att jag tror att det är så man ska göra om resten av kartan föler det systemet)
Input Coordinate format: DD_2 (för att mina longituder och latituder var uppdelade i olika kolumner, ArcGIS vade det automatiskt, men man kan läsa mer om det här).
I X Field valde jag longituderna och i Y Field latituderna.
Och sist valde jag att konvertera till MGRS, genom att välja MGRS i Output Coordinate Format. Sedan klickade jag på OK.

1. Add Data  
2. Display XY Data (högerklicka på tabellen)
3. X Field =  longitudern,  Y Field latituderna
4. Projected Coordinate Systems -> UTM -> WGS_1984 -> WGS 1984 UTM Zone 32N
5. Klicka OK.
Förhoppningsvis är punkterna korrekt utritade. Annars testa:

5. Starta Convert Coordinate Notation (Data Management) (sök efter det så hittar du det).
Välj: Input coordinate system: GCS_WGS_1984
Input Coordinate format: ?
X Field:  longituderna
Y Field: latituderna.
Output Coordinate Format: MGRS
OK

Och sedan verkade problemet löst. Men snälla du, om du har en susning om varför det blev fel och hur jag kunnat lösa det lättare får du gärna lära mig. :)

Tada, en karta över svenska tätorter. Kartograf: Ulf Liljankoski. Data sammanställd av: Ulf Liljankoski. Kartmaterial: ArcGIS/SCB/OpenStreetMap.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar