Jonathan Haidt och Friedrich Nietzsche om varför livet är värt att leva
I
den här artikeln kommer jag att diskutera Jonathan Haidts och
Friedrich Nietzsches olika sätt att försvara en livsbejakande
inställning till livet. Diskussionen utgår från böckerna The
Happiness Hypothesis (Haidt
2006) och Den
glada vetenskapen (Nietzsche
2011).
Jonathan Haidt om varför livet är värt att leva
Haidt
(2006) lägger fram vetenskapliga observationer som pekar på att
välmående och mening i livet är något människan tycks finnas då
deras liv innehåller:
- Positiva sociala relationer
- Dygder/Förhållningsregler att rätta sig efter för att leva det goda livet
- Känslan av att vara en del av något större – tro/helighet/magi (utan att behöva tro på Gud)
- Meningsbärande strukturer som upprätthålls av ovanstående punkter
Haidt
sammanfattar med att påpeka att livet inte har en objektiv mening,
utan även en subjektiv mening. Som art påverkas människan av inre
objektiva processer i vår kropp, men dessa objektiva processer
påverkas av yttre subjektiva processer (Haidt 2006:219).
“It
is worth striving to get the right relationships between yourself and
others, between yourself and your work, and between yourself and
something larger than yourself. If you get these relationships right,
a sense of purpose and meaning will emerge.” (Haidt 2006:239)
Positiva sociala relationer
Having
strong social relationships strengthen the immune system, extends
life (more than does quitting smoking), speeds recovery from surgery,
and reduces the risk of depression and anxiety disorder. (Haidt
2006:133)
Enligt
Haidt påvisar vetenskapen att människan är en ultrasocial art, som
trivs allra bäst om vi har starka sociala relationer som innebär
kärlek och närhet individer emellan (Haidt 2006:114, 131, 219).
Haidt menar att man kan se att människan är full av känslor som
gör att vi mår bra av att älska, ha vänner, hjälpa varandra,
dela med oss, och på andra sätt flätas samman med andra människor
(Haidt 2006:134).
Meningsskapande
En
annan viktiga aspekt som påverkar människans välmående är att
skapa sammanhållande livshistorier och en sammanhängande mening i
vardagen (Haidt 2006:142-143, 148). Forskning har visa på att denna
mening i vardagen skapas i sociala relationer och av individuell
erfarenhet, påpekar Haidt (2006:151)
Dygd – Skapa förhållningsregler för det goda livet
I
mycket litteratur talas även om att leva ett dygdigt liv är att
leva ett meningsfullt liv. Haidt instämmer i att dygder gör
människan lyckligare (2006:158). Frågan är dock vad som är en
dygd? Haidt påpekar dock att man funnit tecken på att det inte är
sanna
dygder
i sig som är målet att efterleva, utan det viktiga är att man
själv har en känsla av vad som är ett dygdigt liv, och när man
lever upp till denna subjektiva dygd blir man lyckligare (Haidt 2006:
158, 171).
Cultivating
the appearance of
virtue will make you successfully, and therefore happy, regardless of
your true character. (Haidt: 2006:158)
Helighet/Tro med eller utan Gud
“...my
research on the moral emotions has led me to conclude that the human
mind simply does
perceive divinity and sacredness, whether or not God exists.”
(Haidt 2006:184) “/.../ Even atheists have intimations of
sacredness, particularly when in love or in nature. We just don't
infer that God caused those feelings.” (Haidt 2006:193)
Att
ha en upplevelse eller tro på att något större än oss själv är
en del av våra liv påverkar, enligt Haidt (2006:196) också vår
välmående genom att framkalla varma och behagliga känslor. Detta
fungerar som vägledande i våra liv och får oss att välja att bli
bättre personer.
Denna
tro på något högre, utan att blanda in Gud, är vad jag tror
många, i vardagsspråk, i Sverige, kallar ”magiskt” – nu menar
jag inte någon form av magiskt som i trolldom, utan en känsla av
något speciellt och behagfull upplevelse.
Haidt
påpekar dock att religion är väldigt bra på att skapa sammanhang
i vardagen (2006:229).
Sysselsättning/Arbete
Ytterligare
en aspekt som Haidt framhåller är att mycket pekar på att
människan, och andra däggdjur, tycks ha ett behov att få
saker att hända (Haidt
2006:220).
Arbete blir ett sätt att utmana oss själva och uppleva känslan av
att vara en del av något större, och är utmaningen i arbetet
tillräckligt stor, samtidig som den är möjlig att utföra kan vi
hamna i ett stadium av flow1,
som ger oss känslan positiva varma känslor när det kopplas till
meningsbärande strukturer (Haidt 2006:222, 224) – någon som
uppstår när individens meningsstrukturer är i harmoni med
omgivningens meningsstrukturer (Haidt 2006:225). Vikten av att jobb,
eller sysselsättning, för att skapa tillfredsställelse i vardagen,
är även något som Paul Thagaard påpekar i sin bok
The Brain and the Meaning of Life (2012:158).
Sammanfattningsvis
stödjer Haidt idén om att livet är värt att leva genom att vi
själv skapar individuella meningar i harmoni med hur vi som art är
konstruerade på att reagerar på olika stimuli.
Friedrich Nietzsche om varför livet är värt att leva
Likt
Haidt påpekar även Nietzsche att människan i sin natur drivs av
att leva, han talar om att vår instinkt att "göra det som
gynnar det mänskliga släktets bestånd" (Nietzsche 2011:13),
men samtidigt har vi utvecklat ett behov av att förstå varför
vi existerar (2011:16). Nietzsche ser hos människan en djurisk
drivkraft, en vilja leva, och anser att vi bör bejaka denna viljan att
leva:
"Det
gör mig lycklig att se att människorna absolut inte vill tänka
tanken på döden! Jag skulle gärna vilja ge mitt bidrag till att
göra tanken på livet ännu hundrafalt mer
värd att tänka för dem."
(Nietzsche
2011:181)
Samtidigt
sätter Nietzsche det individuella subjektiva meningsskapandet i
fokus. Det är vi som människor som skapar det vi värdesätter:
"Vad
som än har ett värde
i denna vår nuvarande värld, äger inte detta värde i sig självt,
i enlighet med sin natur -- naturen är alltid utan värde -- utan
det har man en gång givit, skänkt åt det, och vi
var dessa givande och skänkande! Först vi har skapat den värld som
angår människan!" (Nietzsche
2011:199)
Människans drifter och förnuft
I
Nietzsches syn är dock människan framförallt en art som drivs av
sina drifter och nödvändigheter (2011:120) och han menar på att i
de ”bästa ögonblick pausar”
vårt förnuft." (2011:18).
Den
stora fienden för att människan ska kunna leva ett lyckligt och
lättsamt liv är vårt förnuft, han hävdar att moralpredikarna gör
det ”värdefullaste värdelöst." (Nietzsche 2011:191). Som
moralpredikare pekar han ut både kristendomen och samhällsstrukturer
som försöker undertrycka och förminska människans förmåga till
att känna glädje (2011:28, 38, 127). Nietzsche menar alltså att
individuell mening och omgivningens/samhällets mening skiljer sig
åt.
Individuell mening
"Det
finns en annan värld kvar att upptäcks -- och fler än en! Stig
ombord på skeppen, filosofer!" (Nietzsche 2011:188)
Nietzsche
har ett starkt fokus på att mening skapas individuellt, man ska
”skapa en egen sol” åt sig själv och måla sin egen lycka på
väggen (2011:65, 188, 211) och menar på att det inte finns några
objektiva syften (2011:120). Ett viktig del för att kunna skapa
denna mening är att försöka att undvika att dras med i
samhällstrender och det som ens ”epok tycker är viktigast”, och
istället leva efter sina egna mål (2011:228).
Världen
blir inte vackrare än vad vi själva gör den (Nietzsche 2011:179)
och vi bör, om möjligheten finns, välj att njuta så mycket som
möjligt (Nietzsche 2011:203).
Likt
Haidt påpekar även Nietzsche att vad som är en dygd är upp till
var och en, och att leva upp till dygder skänker lycka (Nietzsche
2011:163).
Sammanfattningsvis
tycks Nietzsche påstå att livet får sin mening av att bejaka vår
arts, vår mänskliga, natur. Vi ska omfamna vår individuella
intressen och akta oss för att låta andra styra våra val i livet,
men samtidigt ska vi vara goda människor genom att bland annat
bespara andra människor skamkänslor när de väljer att gå sin
egen väg (Nietzsche 2011:175).
Egna reflektioner kring livets mening
Själv skulle
jag, för tillfället, påstå mig vara en anhängare av att mycket
som idag anses vara objektivt meningsfullt i det stora hela ofta
faller platt om man tittar utanför kulturen man lever, tiden man
lever och till och med området man arbetar med. Det finns en känsla
av att det som eftersträvas ofta blir absurt i jämförelse med
mycket annat. Dock ställer jag mig i både Nietzsches och Haidts led
och menar på att vi trots allt kan finna individuella meningar i
livet, men att finna mening i det som samhället erbjuder kan många
gånger kännas tomt. Många gånger tycker jag se mig just denna
individuella mening. Alla har, det som Nietzsche talar om,
nödvändigheter som måste uppfyllas för att upprätthålla livet
(vilket jag, likt Nietzsche, påstår handlar om att det en drift
alla arter har – att främja artens bestånd), men sedan fyller
många sin vardag med att göra saker som kan tyckas absurda eller
meningslösa i andras ögon, men i utförarens ögon skapar
intresset/sysselsättningen en röd tråd genom livet.
Drift
att upprätthålls vilja leva drivs, och här ansluter jag mig till
Haidt och neuropsykologin, av kroppens reaktioner på olika stimuli
som främjar välmående, och motiverar oss att handla på ett sådant
sätt som driver viljan att leva.
Vi
tycks även i mina ögon, precis som Haidt och Nietzsche talar om,
använda oss av olika dygder som får vägleda oss och våra
handlingar i, dessa dygder kommer både från samhället, men även
från individens egna resonemang.
Något
jag många gånger också ser, vilket även Haidt påtalar, är
vikten av att sysselsättning, där även den enklaste formen av
sysselsättning kan skapa en mer meningsfylld vardag än om man är
helt utan sysselsättning.
Mina
tankar, för tillfället, kan sammanfattas som att:
A.
Yttre meningsskapande processer:
1.
Som art har vi en drift att främja artens bestånd – vilket leder
till en livsdrift.
2.
Neuropsykologiska processer främjar vår vilja att leva och göra
val som främjar överlevnad.
B.
Individuella meningsskapande processer:
3.
Samhällsstrukturer som skapar gemensamma ”objektiva meningar”
skapar ett urval av meningsfulla val för individen.
4.
Individen har möjlighet att välja olika vägar att gå för att
fylla sitt liv med meningsfulla handlingar.
5.
Handlingarnas mening skapas i mötet mellan samhällsstrukturer (det
utrymme som samhället ger individen till att få möjlighet att
delta på ett produktivt och reproduktiv sätt), och individen
erkännande av dessa meningsbärande samhällsstrukturer.
Diskussion om en objektiv mening med livet
Jag
anser att det inte är möjligt att livet har en objektiv mening så
tillvida att man inte ansluter sig till en etablerad trosföreställning
och erkänner den som ett slutgiltigt svar. Men även inom
trosföreställningar finns lika åsikter som göra att även åsikter
där går isär. Det verkar tyda på att det finns stora skillnader
att hitta en objektiv mening.
Det
närmsta en objektiv föreställning jag anser oss komma just nu, är
att människan och övriga arter, tycks ha en vilja att överleva och
reproducera sig. Men att det finns en mening med reproduktion utanför
artens egna intresse verkar inte finnas. Objektivitet tycks med andra
ord också vara en subjektiv upplevelse. Och vetenskapen verkar inte
kunna ge direkta svar på vad som är meningsfullt i objektiv mening
för individen, utan visar framförallt hur människan påverkas av
olika stimuli, dock visar sig dessa stimuli vara beroende på både
kulturell och individuell kontext.
Jag
anser ansluter mig alltså till en idé om att livet inte har en
objektiv mening, då mening tycks förändras av kulturella och
individuella sammanhang. Vill vi kalla något en objektiv mening med
livet, måste vi dra en gräns för hur långt denna mening ska
sträcka sig. Ska den gälla universum? Ska den gälla Jorden? Ska
den gälla hela mänskligheten? Ska den gälla under en viss
tidpunkt, för en viss kultur? Frågor som jag inte kan svara på.
Fotnot
1 .
Ett stadium som uppnås då en utmaning ligger väldigt nära
gränsen för ens förmåga att klara av en uppgift, och man
uppslukas av uppgiften (Haidt 2006:95).
Referenslista
Haidt, Jonathan. (2006). The happiness hypothesis: finding modern truth in ancient wisdom. New York: Basic Books
Nietzsche, Friedrich (2011). Den glada vetenskapen. [Ny utg.] Göteborg: Korpen
Thagard, Paul. (2012[2010]). The brain and the meaning of life. Princeton, N.J.: Princeton University Press
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar