”Studenter
vars liv präglas av ägandet, lyssnar på en föreläsning, hör
orden och förstår den
logiska
strukturen och innebörden, skriver så gott de kan ner varje ord i
sina anteckningsböcker, så att de senare kan lära sig
anteckningarna utantill och på så sätt klara examen. Men
innehållet
blir inte en del av deras individuella tankesystem, och kan alltså
inte berika och
vidga
det. I stället formar de de ord de hör, till fasta tankegrupper
eller hela teorier, som de
sedan
kan lagra. Studenterna och innehållet i föreläsningarna förblir
främlingar för varandra,
fastän
varje student har blivit ägare av en samling påståenden som gjorts
av någon annan
(som
antingen själv skapat dem eller tagit över dem från någon annan
källa).
Studenter
i denna kategori har bara ett syfte: att hålla fast vid vad de
»lärt« sig, antingen genom att gnugga det hårt in i minnet eller
genom att omsorgsfullt spara sina anteckningar. De behöver inte
skapa något nytt, tvärtom blir ägandetypens individer ganska
oroade a nya tankar och idéer inom deras ämne, därför att det nya
ifrågasätter riktigheten av den fasta informationsmassan som de
redan har. För den som förhåller sig till omvärlden på ett
ägandetypiskt sätt är sådana tankar skrämmande som inte med
lätthet kan gripas och fastslås – precis som allt annat som växer
och förändras och alltså inte är under kontroll.
Inlärningsprocessen
har e helt annan kvalitet för de studenter som lever i varandets
livsform. Till att börja med går de inte till kursföreläsningarna,
inte ens till den första, som oskrivna blad. De har på förhand
tänkt över de problem som föreläsningarna handlar om och har
redan för sig själv formulerat vissa frågeställningar. De har
sysslat med ämnet och det intresserar dem. I stället för att
passivt anamma ord och tankar, lyssnar de, de hör, och
framförallt kan de ta emot och reagera
på ett aktivt, produktivt sätt. Det som de lyssnar till, stimulerar
deras egna tankeprocesser. De kommer på nya frågor, nya tankar, nya
perspektiv. Deras lyssnande är en levande process. De lyssnar med
intresse, hör vad föreläsaren säger och blir spontant upplivade
av vad de hör. Detta är inte att bara förvärva kunskaper som de
kan ta med sig hem och lära utantill. Var och en av dem har
påverkats och förändrats: var och en är annorlunda efter
föreläsningen. Naturligtvis kan denna form av inlärning komma till
stånd endast om föreläsningen kommer med stimulerande material.
Tomt prat kan man inte reagera på enligt varande-principen, och
under sådana omständigheter kan studenterna i denna kategori finna
det bäst att inte alls lyssna utan koncentrera sig på egna tankar.
Jag
skall bara i förbigående fästa uppmärksamheten vid ordet
»intresse«, som i nutida språkbruk blivit blekt och urvattnat.
Dess egentliga mening framgår av dess latinska rot, intresse,
»att vara i eller ibland något«, alltså ett aktivt intresse.”
(Fromm 2003:55-57)
Fromm,
Erich (2003). Att
ha eller att vara?.
4. utg. Stockholm: Natur och kultur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar